نصائح العروسة

هل البيض بيسبب حب الشباب؟ 3 اسباب هتجاوب على سؤالك

#نصائح_العروسة

البيض يعتبر من الاطعمة اللي كتير بيحبوا تكون وجبة فطارهم ، لانه غني بالبروتين وقليل السعرات الحرارية ، ولكن مع ذلك بالنسبة للاشخاص اللي بيعانوا من بشرة معرضة لحب الشباب ممكن يكون عندهم سبب للقلق ، لان في كلام كتير ان البيض بيسبب ظهور حب الشباب ، يا ترى ده صح ولا غلط؟ ده اللي هنعرفه النهاردة من خلال السطور الجاية ، هل البيض بيسبب حب الشباب.

هل البيض بيسبب حب الشباب:

الفوايد الغذائية للبيض:

قبل ما نجاوب على السؤال هل البيض بيسبب حب الشباب ولا لا ، هنتعرف على الفوايد الغذائية للبيض.

– البيضة الواحدة بتحتوي على حوالي 212 مجم من الكوليسترول ، وده بيحسن الكوليسترول  في الجسم.

– البيض بيتكون من مادة الكولين ، وهي مادة مغذية مهمة جدا للدماغ.

– البيض بيحتوي على مضادات الاكسدة المعروفة باسم اللوتين والزياكسانثين ، اللي بتحمي العيون.

– البيض غني بالليسيثين ، وهي دهون اساسية للجسم.

– بيحتوي على الريتينول ، وهو مفيد جدا للبشرة بطرق مختلفة.

– بيحتوي على الكبريت اللي بيساهم في صحة البشرة وبيزيل السموم من الجسم.

– بيحتوي على عنصر السيلينيوم اللي بيحمي الجسم من الاضرار اللي بتسببها الجذور الحرة.

هل البيض بيسبب حب الشباب
هل البيض بيسبب حب الشباب

ازاي البيض بيسبب حب الشباب:

البيض ممكن يأدي لظهور حب الشباب لبعض الاشخاص ، وتأثيرة بيختلف تماما من شخص للتاني ، وتكرار اكله هو عامل رئيسي مؤثر ، ودلوقتي هنعرف بعض العوامل اللي بتوضح ازاي ممكن البيض يتسبب في ظهور حب الشباب.

هل البيض بيسبب حب الشباب

1- محتوى اليود:

غالبا محتوى اليود في البيض هو واحد من الاسباب اللي بتأدي لظهور حب الشباب ، ومع ذلك ، اليود الموجود في البيض بيأدي لظهور حب الشباب بشكل غير مباشر.

كل بيضة بتحتوي على حوالي 27 ميكروجرام من اليود ، والنسبة دي كافية لتحفيز عملية تطهير او تنضيف الفلوريدا من جسمك ، والفلوريدا هو واحد من اسوأ مسببات حب الشباب ويعتبر معدن سام مش بيخرج من الجسم بسهولة ، واليود مادة مغذية بتطرد الفلوريدا من الجسم ، وبالتالي لما بتاكلي البيض ، اليود الموجود فيه بيزيل الفلوريدا من نظامك.

ولما الجسم بيتخلص من الفلوريدا ، الجسم بيزيله على شكل دهون او خلايا الجلد الميتة ، وده بيسبب في ظهور حب الشباب ، وبالتالي محتوى اليود في البيض ممتاز جدا ، والفلوريدا هي الي بتسبب حب الشباب وهي خارجة من جسمك.

هل البيض بيسبب حب الشباب

2- البروجسترون المفرط:

البيض مليان بالبروجسترون ، وهو هرمون مثير لحب الشباب ، ولان الجسم بينتج البروجسترون الخاص بيه ، فبالتالي استهلاك كمية اكبر من الهرمون ده ممكن انها تعطل مستويات الهرمونات الطبيعية في الجسم ، وزيادة مستويات البروجسترون ممكن تأدي لظهور حب الشباب ، وبالتالي الافضل انك تراقبي الكمية اللي بتاكليها من البيض.

هل البيض بيسبب حب الشباب.4.jpg العروسة - el3rosa

3- كثرة البيوتين:

المحتوى الغني من البيوتين في البيض كمان واحد من الاسباب اللي بتخلي البيض سبب في ظهور حب الشباب ، واكيد هتسألي نفسك هو مش البيوتين مفيد للبشرة والشعر؟ هو بالفعل مفيد للبشرة والشعر ، ولكن البيض بيحتوي على نسبة عالية من البيوتين ، والمحتوى العالي ده من البيوتين ممكن انه يحفز الكيراتين بنسبة عالية جدا ، وده بيسبب فرط التقرن ، وهو السبب الجذري لحب الشباب ، وزي ما دايما بنقول ، اي حاجة وان كانت جيدة وصحية لو نسبتها ارتفعت زيادة عن اللزوم ممكن تبقى غير صحية ، وده نفس الحال مع البيوتين.

هل البيض بيسبب حب الشباب.5.jpg العروسة - el3rosa

4- محتوى الالبومين:

الالبومين هو نوع من البروتين بيصنعه الكبد من نفسه ، ومع ذلك ، لما يدخل للجسم من بره ، بيكون صعب جدا هضمه ، وبياض البيض بيحتوي على الالبومين بكمية كبيرة ، ولما البروتينات دي مش بتتكسر ، فهي بتسد الجهاز اللمفاوي ، وده بيسبب التهاب الوجه ، اللي بيأدي في النهاية لظهور حب الشباب.

هل البيض بيسبب حب الشباب.6.jpg العروسة - el3rosa

ازاي تعرفي اذا كان البيض بيسبب حب الشباب لبشرتك:

لو بتعاني من حب الشباب بشكل مستمر ومش قادرة تعرفي السبب ، ممكن يكون البيض هو السبب ، واسهل طريقة لتحديد ده هي قطع البيض ، وخصوصا بياض البيض ، من نظامك الغذائي لمدة اسبوعين لحد تلات اسابيع ، بعدها كلي بيض وبعد 3 – 4 ساعات ، شوفي بشرتك لو بتعاني من اي اعراض.

لو لقيتي ان البيض بيسبب حب الشباب على بشرتك ، مافيش داعي للقلق ، ادي حب الشباب وقت انه يخف ، وفي خلال الوقت ده قلللي من اكل البيض عشان ما يزودش المشكلة ، لو اتخلصتي بالفعل من البيض ولسه بتعاني من حب الشباب ، يبقى هنا السبب حاجة تانية غير البيض ، ارجعي راقبي نظامك الغذائي ولاحظي لو في اي حاجة تانية ممكن تكون هي السبب في انتشار حب الشباب ، لو في النهاية مقدرتيش توصلي لنتيجة وتعرفي ، هيبقى افضل حل هو استشارة دكتور جلدية.

هل البيض بيسبب حب الشباب.7.jpg العروسة - el3rosa

طرق للحصول على بشرة نضرة ومتوهجة هتخليكي ماتحتاجيش للمكياج

طرق للحصول على بشرة نضرة.jpg العروسة - el3rosa

موقع el3rosa ينشر مقالات حصرية لكل ما يهم العروسة من تجهيزات الافراح كل ما يخص الازياء و الموضة والمجوهرات اخبار عن الصحة وجمال العروسة اخر اخبار افراح المشاهير.
لمزيد من المتعة والترفيه يمكنكم زيارة باقي مواقع شبكتنا الاخبارية
أخبار الرياضة وكرة القدم موقع 442.News
اخر اخبار التكنولوجيا على موقع YELLOW
أخر أخبار الفن و الكيبوب موقع 24 ساعة ترفيه
أخبار العروسة وكل احتياجاتها العروسة – el3rosa
أخبار الصحة ومعلومات طبية بست لاب
أخر اخبار K-POP بالانجليزية موقع K-POP News

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى