نصائح العروسة

علامات مشتركة للعلاقة المعقدة ، و 6 طرق تصلحيها بيها

#نصائح_العروسة

سواء كنتي لسه بادئة علاقة جديدة ، او متجوزة بقالك فترة ، في بعض النصائح اللي لازم تعرفيها هتساعدك لو بتواجهي علاقة معقدة او فيها مشاكل كتير ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على مجموعة علامات مشتركة للعلاقة المعقدة ، وطرق لاصلاحها وتحسين العلاقة.

علامات مشتركة للعلاقة المعقدة:

وجود علاقة معقدة ممكن يكون مرهق جدا ويأثر على صحتك العقلية والعاطفية ، ويسيب مشاعر سلبية قوية جواكي ، ومهم انك تعالجي المشاكل عشان ترجعي العلاقة لمسارها الصحيح ، وده هيحصل من خلال الانفتاح مع شريكك والاعتراف ، وفي 3 علامات تقولك انك في علاقة معقدة.

– واحدة من العلامات الرئيسية للعلاقة المعقدة هو عدم الالتزام ، لو شريكك مش ملتزم ، مش هيبقى نفس مقدار العاطفة والمشاعر اللي عندك في العلاقة ، ممكن يكون مش بيعرف يعبر عن حبه بنفس الطريقة او بيلاقي صعوبة في التعبير عن مشاعره.

– علامة تانية تدل على وجود علاقة معقدة وهي لما العلاقة تبقى سرية ، وده ممكن يكون بسبب عدم امان شريكك ، وممكن يبقى كمان نتيجة لعدم رغبة شريكك في انه يأذيكي ، في حالة اختفاء مشاعر الحب ، وده السبب اللي بيخليه مش عايز يعلنها او يقول للمقربين ليه.

– من العلامات الشائعة كمان للعلاقة المعقدة لما تتخانقوا كتير ، طبيعي في اي علاقة انه يكون في خلاف من وقت للتاني ، ولكن لو ده بيحصل كتير ، ده ممكن يبقى معناه انك بتتجاهلي الجوانب المهمة في علاقتك ، بالاضافة كمان ، لو شريكك معندوش رغبة في العمل على العلاقة ، ده هيغذي العلاقة المعقدة بشكل اكبر.

علامات مشتركة للعلاقة المعقدة
علامات مشتركة للعلاقة المعقدة

هل ممكن اصلاح العلاقة المعقدة؟

الخبر الحلو انه ممكن اصلاح العلاقات المعقدة ، ولكن قبل ما تعملي ده ، في شوية حاجات لازم تعترفي بيها:

– لما تكوني في علاقة معقدة ، مهم انك تكوني منفتحة مع شريكك عن مشاعرك ، وتقدري تعملي ده بانك تتكلمي معاه عن المستقبل والكلام عن كل المشاكل اللي في العلاقة ، ومهم انك تعرفي مشاعر شريكك كمان ، عشان تقدروا تحلوا المشاكل مع بعض.

– لما تكوني في موقف معقد ، لازم تبقي مستعدة لاستثمار الوقت في العلاقة ، وتدي من وقتك عشان تصلحي علاقتك بشريكك ، ولازم كمان تكوني مستعدة لقبول دورك في المشكلة يعني ماترميش كل اللوم على الشريك بس ، ده هيخليكي تتحكمي بشكل اكبر في الموقف.

– اخر حاجة ، ماتتأخريش ابدا في الكلام مع شريكك عن المشاكل في علاقتكم.

علامات مشتركة للعلاقة المعقدة

طرق تحسين العلاقة المعقدة:

في حاجات ممكن تعمليها عشان تضمني نجاح العلاقة بينك وبين شريكك ، والخلطة الرئيسية هي التواصل, الاحترام, الثقة ، التلات حاجات دول هما الحاسمين في اي علاقة ، ولكن هي مهمة بشكل خاص في العلاقة المعقدة ، انك تخلي التلات حاجات دول اساس لعلاقتك ، مع تجنب الحاجات اللي ممكن تأدي لعلاقة اسوأ.

1- تحديد الاسباب:

اول حاجة ، لازم تفهمي ايه سبب تعقيد العلاقة ، ممكن كيون سبب خارجي, او تصرفات وسلوك شريكك او سلوكك انتي شخصيا ، وممكن سكوتك شريكك يفسره ان العلاقة ماشية تمام ولكن هو في الواقع ان عندك صعوبة في التواصل.

2- خليكي موضوعية:

ممكن تحتاجي انك تبصي للمشكلة من منظور مختلف ، في كتير من الاوقات بيحصل ارتباك عند كتير من الاشخاص من التغيرات اللي بتحصل في العلاقة ، وبيميلوا للتفكير في الايجابيات بس وتجاهل السلبيات ، ولكن انتي محتاجة للتفكير في السلبيات كمان والتأكد من استبعادها من علاقتك.

وواحدة من الطرق اللي ممكن تعملي بيها ده ، انك تكتبي قايمة بالحاجات السلبية او اللي شايفة انها مش كويسة في علاقتك ، لان المفتاح لمعرفة طريقة تحسين العلاقة المعقدة هو اتخاذ القرارات الصحيحة ، في اوقات بتبقي محتاجة تاخدي فيها قرارات صعبة ، المهم انك ماتخافيش تقومي بدورك.

3- الكلام والنقاش:

خدي الوقت الكافي عشان تتكلمي وتتناقشي مع شريكك ، اتكلمي معاه عن كل مشاكل العلاقة (ممكن كمان تطلبي مساعدة حد قريب منك او المعالجين ومستشارين العلاقت الزوجية الموثوق فيهم) ، شخص تاني من بره العلاقة ممكن يدوكي منظور مخنلف ويشوفوا الموضوع بشكل مختلف وهما شايفين الصورة من بره ومش طرف في المشكلة ، وبالتالي هيقدموا نصيحة محايدة من غير تحيز لاي طرف.

علامات مشتركة للعلاقة المعقدة.3.jpg العروسة - el3rosa

4- افتكري الاوقات الحلوة:

لو مش عارفة ازاي تحسني علاقتك المعقدة مع شريكك او لاقيه صعوبة في ده ، حاولي تفتكري بعض الاوقات الحلوة اللي قضيتوها سوا ، ده هيساعدك تتخطي حاجات كتير وهيساعدك على اجتياز المشاكل ، وهيخليكوا انتوا الاتنين اكتر سعادة في النهاية ، ممكن كمان تكتبي الحاجات الايجابية او الحلوة في العلاقة ، حتى لو كانت معقدة.

5- خليكي مستمعة جيدة:

في طريقة تانية عشان تصلحي علاقتك المعقدة ، وهي انك تاخدي وقت كافي وتعملي مجهود في العلاقة ، ازاي تعملي ده؟ ابدئي اول حاجة انك تبقي مستمعة جيدة ، حاولي كمان انك تعبري عن مشاعرك بأوضح طريقة ممكنة ، من خلال ده ، هتتأكدي ان انتوا الاتنين فاهمين بعض ومستعدين لاعادة بناء علاقتكم.

6- اتعلمي من اخطائك:

من اهم الحاجات اللي ممكن تعمليها لضمان نجاح علاقتك هو التعلم من اخطائك ، وتحولي المواقف السيئة السابقة لمواقف ايجابية ، والموضوع نفسه ينطبق على شريك حياتك.

في النهاية افضل طريقة لاكتشاف العلاقة المعقدة هي البحث عن العلامات الواضحة اللي تقولك ان علاقتكم ماشية في الطريق الغلط ، بمجرد ما تلاحظيهم ، حاولي تتكلمي مع شريكك وتشتغلوا مع بعض على اصلاح وتطوير علاقة صحية اكتر ، ممكن جدا اصلاح علاقة معقدة بمجهود صادق من الطرفين.

علامات مشتركة للعلاقة المعقدة.4.jpg العروسة - el3rosa

ازاي تحبي شخص: 8 خطوات لبناء علاقة قوية

خطوات لبناء علاقة قوية.jpg العروسة - el3rosa

موقع el3rosa ينشر مقالات حصرية لكل ما يهم العروسة من تجهيزات الافراح كل ما يخص الازياء و الموضة والمجوهرات اخبار عن الصحة وجمال العروسة اخر اخبار افراح المشاهير.
لمزيد من المتعة والترفيه يمكنكم زيارة باقي مواقع شبكتنا الاخبارية
أخبار الرياضة وكرة القدم موقع 442.News
اخر اخبار التكنولوجيا على موقع YELLOW
أخر أخبار الفن و الكيبوب موقع 24 ساعة ترفيه
أخبار العروسة وكل احتياجاتها العروسة – el3rosa
أخبار الصحة ومعلومات طبية بست لاب
أخر اخبار K-POP بالانجليزية موقع K-POP News

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى