نصائح العروسة

ازاي تعملي روتين صباحي سريع للعناية بالبشرة

#نصائح_العروسة

الصبح قبل الجامعة او الشغل بيكون اكتر وقت ضيق بالنسبة لك وممكن تكسلي تعملي فيه حاجة ، لكن في نفس الوقت انتي محتاجة تخرجي ببشرة نضرة وشكلها صحي ، عشان كده النهاردة هنساعدك في المهمة دي وهنشارك معاكم روتين صباحي للعناية بالبشرة سريع ومياخدش منك وقت او مجهود.

روتين صباحي للعناية بالبشرة:

الخطوة 1: الغسول

اول خطوة هي تنضيف البشرة بالغسول ، لان في اشخاص كتير بيفتكروا ان استخدام الغسول الصبح مش ضروري بما انك بتبقي منضفة بشرتك بالليل ومتعرضتش لاي ملوثات ولا حطيتي مكياج ، ولكن ده مش صحيح البشرة بتحتاج للتنضيف الصبح كمان ، اختاري الغسول المناسب لنوع بشرتك.

روتين صباحي للعناية بالبشرة
روتين صباحي للعناية بالبشرة

الخطوة 2: الترطيب

المرطب يعتبر من الضروريات لكل انواع البشرة في كل موسم ، استخدام المرطب هيحمي بشرتك من عوامل البيئة زي الاوساخ والتلوث انها تدخل بشرتك من خلال تكوين طبقة واقية  على الجلد ، اتأكدي من استخدام مرطب تقيل اساسه كريمي في الشتا عشان يحافظ على رطوبة بشرتك.

روتين صباحي للعناية بالبشرة

الخطوة 3: واقي من الشمس

واقي الشمس ضروري جدا عشان تحمي بشرتك من اضرار اشعة الشمس ، اختاري واقي من الشمس يكون واسع المدى وخالي من الزيوت لمنع الدهون ، وعشان توفري وقتك ومجهودك اعتمدي على واقي الشمس الملون اللي بيكون زي كريم الاساس ، هيساعد على توحيد لون بشرتك مع حماية بشرتك من الاشعة فوق البنفسجية في نفس الوقت.

روتين صباحي للعناية بالبشرة

الخطوة 4: لوشن مرطب للجسم

بالظبط زي بشرة الوش ، بشرة جسمك كمان محتاجة ترطيب طول السنة ، اختاري لوشن مغذي للجسم الجلد يكون بيمتصه بسرعة ومش بيسيب بشرتك دهنية ، وبننصحك باستخدام لوشن مغذي عشان تحمي بشرتك من درجات الحرارة المنخفضة في الشتا.

روتين صباحي للعناية بالبشرة.4.jpg العروسة - el3rosa

الخطوة 5: مرطب الشفايف

الشفايف زيها زي البشرة والجسم محتاجة ترطيب ، الجو الحر والرطب او الجو البارد الاتنين ممكن يسببوا جفاف شفايفك ، عشان كده بننصحك متستغنيش ابدا عن مرطب الشفايف وخليه دايما في شنطتك.

روتين صباحي للعناية بالبشرة.5.jpg العروسة - el3rosa

الخطوة 6: مزيل العرق

مزيل العرق من الحاجات المهمة جدا اللي لازم تدخل في روتينك اليومي للعناية بالبشرة ، وخصوصا في فصل الصيف اللي بيزيد فيه العرق ، ولكن اختاري مزيل العرق الخالي من الكحول او النوع الرول لمنع الحكة او اسمرار تحت الابط.

روتين صباحي للعناية بالبشرة.6.jpg العروسة - el3rosa

7 ماسكات بالورد لبشرة نضرة وصحية

ماسكات بالورد لبشرة نضرة وصحية

موقع el3rosa ينشر مقالات حصرية لكل ما يهم العروسة من تجهيزات الافراح كل ما يخص الازياء و الموضة والمجوهرات اخبار عن الصحة وجمال العروسة اخر اخبار افراح المشاهير.
لمزيد من المتعة والترفيه يمكنكم زيارة باقي مواقع شبكتنا الاخبارية
أخبار الرياضة وكرة القدم موقع 442.News
اخر اخبار التكنولوجيا على موقع YELLOW
أخر أخبار الفن و الكيبوب موقع 24 ساعة ترفيه
أخبار العروسة وكل احتياجاتها العروسة – el3rosa
أخبار الصحة ومعلومات طبية بست لاب
أخر اخبار K-POP بالانجليزية موقع K-POP News

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى