وصفات للتخسيس

تخسيس الوزن | 9 تمارين بسيطة حتى لو ام ومشغولة تقدري تعمليها بسهولة

9 تمارين بسيطة حتى لو ام ومشغولة تقدري تعمليها بسهولة – سنقوم بتوضيح الكثير حول هذا الخبر من خلال تسليط الضوء على اهم النقاط التي تساعدكم في الحصول على المعلومة بسهولة كما عودناكم في مدونة el3rosa

الخبراء حددوا ان الاشخاص البالغين في المتوسط ، محتاجين 150 دقيقة من التمارين المعتدلة في الاسبوع عشان يحافظوا على صحتهم ، وممكن تقسيم الرقم ده على 5 ايام ، وهتحتاجي تقريبا ل 30 دقيقة من التمارين في اليوم عشان توصلي لهدفك وتحافظي على لياقتك ، ولكن بما ان حياتنا ممكن تبقى مشغولة جدا ، ومافيش وقت كافي للتمارين ، ولكن القليل من التمارين افضل من عدم ممارسة الرياضة خالص ، عشان كده هنشارك معاكم النهاردة تمارين بسيطة وسهلة جدا تقدري تعمليها حى لو يومك مشغول.

تمارين بسيطة وسهلة:

1- تمرين الضغط على الحيطة Wall push-ups:

ممكن كلمة بوش اب ترتبط عندك بانه اصعب تمرين ممكن تعمليه ، ولكن ما تقلققيش ، تمرين الضغط على الحيطة مختلف تماما عن الضغط على الارض ، وممكن اي شخص تقريبا يعمله ، والمثير للاهتمام اكتر كمان انك تقدري تعمليه حتى وانتي بتاخدي شاور ، التمرين ده بيشتغل على عضلات كتير في الجسم ، بما فيهم العضلة ثلاثية الرؤوس, الصدر, الوركين, والبطن.

تمارين بسيطة وسهلة
تمارين بسيطة وسهلة

2- تمرين Single leg stand:

تمرين الوقوف على رجل واحدة مش بس بيساعد على تحسين توازنك ، ولكن كمان بيشتغل على عضلاتك الاساسية ، تقدري تدمجي التمرين ده في روتينك الصباحي والليلي بكل سهولة عن طريق عمله اثناء غسيل اسنانك ، اقفي على رجل واحدة لمدة 60 ثانية وفي نفس الوقت اشفطي بطنك لجوه عشان تشغلي عضلاتك الاساسية ، وبعدين بدلي للرجل التانية.

تمارين بسيطة وسهلة

3- تمرين Standing oblique crunch:

التمرين ده مش بس سهل ، ولكن هو كمان واحد من التمارين اللي ممكن تعمليها وانتي بتاخدي شاور ، والتمرين ده بيشتغل على العضلات المائلة, بيحسن توازنك, بيحرق سعرات حرارية اكتر من تمارين الكرانشز اللي بتتعمل على الارض.

تمارين بسيطة وسهلة

4- المشي:

المشي هو شكل من اشكال التمارين الرياضية الحقيقية واللي في كتير بيقللوا من تأثيره ، والخبراء حددوا ان في المتوسط ، المفروض تمشي حوالي 7000 خطوة  في اليوم ، ولكن لو ده كتير اوي بالنسبة لك ، مافيش مشكلة انك تحطي هدف اكتر واقعية ليكي وتقدري تعمليه ، التمارين حتى لو بسيطة افضل من عدم ممارسة التمارين خالص ، يعني ممكن المشي للسوبر ماركت, او تتمشي وانتي راجعة من الشغل بدل ما تركبي او تسوقي عربيتك.

تمارين بسيطة وسهلة

5- تمرين Standing Russian twist:

التمرين ده بيستهدف العضلات اللي بتساعد على استقرار عمودك الفقري ، وممكن تعملي التمرين ده مع اوزان ، ولكن الاوزان مش معناها بالضرورة الدمبل التقيل ، لكن ممكن تعمليه باي حاجة متوفرة ممكن ازازة ماية مليانة ، اضافة الاوزان في التمرين بتساعد على بناء عضلات اكتر ، وتقوية العضم.

تمارين بسيطة وسهلة

6- تمرين Kickbacks:

التمرين ده واضح من اسمه اللي بتعمليه هو “ركل” رجلك لورا ، والتمرين ده عادة بيتعمل بشكل تقليدي في وضع وانتي ساندة على ايدك ورجلك ، ولكن ممكن يتعمل وانتي واقفة ، كل اللي هتعمليه اسندي على اي حيطة ورجعي رجلك لورا ، بالتبادل ، التمرين بيساعد على تقوية الجزء السفلي من الجسم.

تمارين بسيطة وسهلة.6.jpg العروسة - el3rosa

7- تمرين Hip thrusts:

التمرين ده تقدري تعمليه في السرير ، وهو من التمارين الرائعة اللي بتساعد على تقوية عضلات المؤخرة وكمان بيساعد على تكبير المؤخرة ، وتقدري تعمليه بكل سهولة في السرير ، لان كل اللي انتي محتاجة تعمليه انك هتنامي على السرير على ضهرك ورفع الوركين لفوق وتحت مع شفط البطن اثناء الحركة.

تمارين بسيطة وسهلة.7.jpg العروسة - el3rosa

8- تمرين Scissor legs:

كل اللي هتعمليه في التمرين ده هو تحريك الساق لفوق وتحت مع شفط البطن في نفس الوقت هتحسي بالحرق في بطنك ، وده معناه ان التمرين بيشتغل صح لانه بيستهدف العضلات الاساسية والالوية ، وتقدري تعملي التمرين ده في السرير من غير اي معدات اضافية.

تمارين بسيطة وسهلة.8.jpg العروسة - el3rosa

9- تمرين Contrast showering:

الاستحمام المتباين هي العملية اللي بيتم فيها التبديل ما بين الاستحمام بالماية السخنة والباردة كذا مره ورا بعض ، التمرين ده مفيد انه بيزود الطاقة ، بالظبط زي التمارين المنتظمة ، وبيساعد على تقوية جهاز المناعة في الجسم ، وينصح بعمل 3 دورات كاملة للتبديل ما بين الماية السخنة والباردة وانهاء جلسة الشاور بالماية الباردة.

تمارين بسيطة وسهلة.9.jpg العروسة - el3rosa

ايه الحاجات اللي المفروض تعمليها واللي تتجنبيها للحصول على وسط اصغر

نصايح للحصول على وسط انحف


نتمنى ان نكون قد وضحنا الخبر بكل تفاصيله التي تساعدك على الوصول الي المعلومة المفيدة التي تنمي من معرفتك وتساعدك على فهم وتعلم ومعرفة الامور بشكل صحيح
موقع el3rosa ينشر مقالات حصرية لكل ما يهم العروسة من تجهيزات الافراح كل ما يخص الازياء و الموضة والمجوهرات اخبار عن الصحة وجمال العروسة اخر اخبار افراح المشاهير.
وصفات للتخسيس.
لمزيد من المتعة والترفيه يمكنكم زيارة باقي مواقع شبكتنا الاخبارية
أخبار الرياضة وكرة القدم موقع 442.News
اخر اخبار التكنولوجيا على موقع YELLOW
أخر أخبار الفن و الكيبوب موقع 24 ساعة ترفيه
أخبار العروسة وكل احتياجاتها العروسة – el3rosa
أخبار الصحة ومعلومات طبية بست لاب
أخر اخبار K-POP بالانجليزية موقع K-POP News
أخبار تطبيقات والعاب الاندرويد موقع Yakonta
لاصحاب المواقع Free SEO TOOL
خدمة انشاء المواقع والمدونات ElKenz Agency

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى