وصفات للتخسيس

تخسيس الوزن | 6 نصايح سهلة هتساعدك ترجعي جسمك زي قبل الحمل

6 نصايح سهلة هتساعدك ترجعي جسمك زي قبل الحمل – سنقوم بتوضيح الكثير حول هذا الخبر من خلال تسليط الضوء على اهم النقاط التي تساعدكم في الحصول على المعلومة بسهولة كما عودناكم في مدونة el3rosa

اثناء فترة الحمل الجسم بيمر بتغييرات كتير ، ونادرا لما بيكون في وقت كافي بعد الولادة ان الام تهتم بنفسها ، وبيكون تركيزها كله على العناية بالبيبي ، وبعد كده تكتشف ان جسمها فقد شكله ، ومبقاش يشبه اللي كان قبل الحمل ، وبتلاقي ظهر علامات تمدد, ووزن زيادة, وترهلات البطن ، وده كله بيأثر على نفسية الام ، عشان كده النهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف على 6 نصايح هتساعدك على استعادة الجسم زي قبل الحمل.

استعادة الجسم زي قبل الحمل:

1- دخلي بروتين كتير في نظامك الغذائي:

البروتين الزيادة مش بس هيساعدك على انقاص الوزن بشكل اسرع ، ولكن كمان هيحسن من البشرة وهيخلي شكلها ممتليء ، والبروتين بيساعد على انقاص الوزن لانه بيخليكي تحسي بالشبع لفترة اطول  ، وبيقلل من تناول السعرات الحرارية.

كمان الاطعمة الغنية بالبروتين زي البيض غنية بالاحماض الامينية اللي تعتبر الاساس لبناء الكولاجين ، اللي بيدي البشرة مرونتها ، وكل ده يخلي اي ام جديدة تدخل البروتين في نظامها الغذائي ، ولكن مع ذلك تناول البروتين بيختلف من شخص للتاني ، عشان كده بننصحك تستشيري الدكتور قبل ما تدخليه في نظامك الغذائي.

استعادة الجسم زي قبل الحمل
استعادة الجسم زي قبل الحمل

2- التركيز على تمارين القوة:

في حين ان واحدة من طرق تحقيق فقدان الوزن هي تقليل السعرات الحرارية اللي بتدخل الجسم ، الا ان ده مش بيتناسب مع الاحتياجات الغذائية للام ، عشان كده افضل طريقة عشان ترجعي جسمك زي قبل الحمل هي التمارين الرياضية.

ونقصد بالتمارين دي هي تمارين القوة ، ومش بننصح بتمارين تانية زي الجري ، وده لان الجسم اثناء الحمل بيفرز هرمون الريلاكسين ، واللي بيسبب ارخاء العضلات ، وبيخليها معرضة اكتر للاصابة ، والهرمون ده بيفضل في مجرى الدم لكذا اسبوع بعد الولادة ، عشان كده مش بننصح باي شكل من اشكال التمارين الرياضية اللي بتكون قوية على المفاصل.

استعادة الجسم زي قبل الحمل

3- الرضاعة الطبيعية:

الرضاعة هي معجزة تانية للطبيعة ، اثناء ما جسمك بيشتغل عشان يلبي الاحتياجات الغذائية لطفلك ، ده بيساعد في نفس الوقت على انقاص الوزن الزيادة.

والدراسات اثبتت ان الامهات اللي بيرضعوا لفترة اطول بيفقدوا وزن اكتر مقارنة بالامهات اللي اختاروا طرق تانية لتغذية الطفل غير الرضاعة ، عشان كده بنقولك متقلقيش لان الرضاعة تعتبر وسيلة طبيعية لانقاص الوزن.

استعادة الجسم زي قبل الحمل

4- متمشيش على نظام غذائي قاسي:

كتير من الامهات عشان يرجعوا جسمهم زي قبل الحمل بسرعة ، ممكن يمشوا على نظام غذائي قاسي عشان يوصلوا لنتايج ملحوظة بشكل اسرع ، ولكن في الحقيقة ده بيجيب نتايج عكسية ، انتي ممكن تفقدي وزن في البداية بس ، ولكن بمجرد ما ترجعي لنظامك الغذائي الطبيعي وتوقفي دايت ، جسمك هيرجع يزيد تاني ، بالاضافة كمان ان فقدان الوزن اللي بيحصل في الاول ده ممكن يكون بسبب فقدان حجم العضلات مش فقدان الدهون.

استعادة الجسم زي قبل الحمل

5- علاج علامات التمدد فورا:

قبل اي حاجة لازم كل ام تكون فخورة بالعلامات دي لانها دليل على الانجاز الكبير اللي عملته وهو ولادة الطفل ، ولكن لو هي مسببة لك شعور سيء او احباط ، فنصيحتنا انك تبدأي في علاجهم في البداية في المرحلة اللي الخطوط فيها بتكون لسه لونها احمر ، وتعتبر المستحضرات اللي مصنوعة من حمض الهيالورونيك, وكريمات الريتينويد, وعلاجات الليزر ، من الطرق المعروفة لعلاج علامات التمدد ، المهم انك تبدأي علاجها في الوقت الصح زي ما قولنا.

استعادة الجسم زي قبل الحمل.5.jpg العروسة - el3rosa

6- ماتضغطيش على نفسك زيادة عن اللزوم:

دي اهم نصيحة بنقدمها لاي ام جديدة ، جسمك حصل فيه تغير كبير ، والموضوع هياخد وقت عشان يرجع تاني زي الاول ، عشان كده لازم تكوني صبورة ، ومتحسيش باحباط لو ملقتيش نتايج فورية او سريعة ، وافتكري انها مش منافسة ولا انتي داخلة مسابقة ، خدي وقتك واعملي ده بطريقة صحية عشان توصلى لنتايج طويلة المدى او دايمة.

وافتكري ان مافيش شخصين عندهم نفس الجسم ، عشان كده مش كل جسم بيعاني من الحمل واثاره بنفس الطريقة ، عشان كده ظهور النتايج بتختلف من جسم للتاني ، ولكن لو عملتي تغييرات صحية ، واخدتي وقتك هتستعيدي لياقتك في وقت قصير.

استعادة الجسم زي قبل الحمل.6.jpg العروسة - el3rosa

8 حاجات عن الحمل والامومة محتاجة تعرفيهم

معلومات عن الحمل والامومة


نتمنى ان نكون قد وضحنا الخبر بكل تفاصيله التي تساعدك على الوصول الي المعلمة المفيدة التي تنمي من معرفتك وتساعدك على فهم وتعلم ومعرفة الامور بشكل صحيح
موقع el3rosa ينشر مقالات حصرية لكل ما يهم العروسة من تجهيزات الافراح كل ما يخص الازياء و الموضة والمجوهرات اخبار عن الصحة وجمال العروسة اخر اخبار افراح المشاهير. وصفات للتخسيس.
لمزيد من المتعة والترفيه يمكنكم زيارة باقي مواقع شبكتنا الاخبارية
أخر أخبار الرياضة و كرة القدم و البث المباشر للمباريات موقع 442.News
اخر اخبار التكنولوجيا و الهواتف الذكية و العملات الرقمية و الجيمز موقع Yellow
أخر أخبار الفن و الكيبوب موقع 24 ساعة ترفيه
أخبار العروسة  جمال العروسةالعناية بالبشرةالعناية بالشعرمكياج
ازياء وموضةوصفات للتخسيسوصفات زيادة الوزنوصفات طبيعيةوصفات ازالة الشعر
– تفسير الاحلامحظك اليومصفات الابراجوصفات للمطبخ وكل احتياجات العروسة – el3rosa
أخبار المستلزمات الطبية و معامل التحاليل الطبية و تجهيز معامل التحاليل و
انابيب تحضير البلازماPRPمعلومات طبية موقع بست لاب
أخر اخبار   K-POP k-pop music – black pinkBTC بالانجليزية موقع K-POP News
أخبار تطبيقات و العاب الاندرويد موقع Yakonta
ل اصحاب المواقع اداة فحص السيو المجانية Free SEO TOOL
خدمات انشاء المواقع حجز استضافة حجز دومين ارباح ادسنس ارباح يوتيوب
تحقيق دخل من الانترنت و المدونات  ElKenz Agency وكالة الكنز

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى