وصفات للتخسيس

تخسيس الوزن | 6 طرق للحفاظ على شكل جسمك اثناء الحمل

6 طرق للحفاظ على شكل جسمك اثناء الحمل – سنقوم بتوضيح الكثير حول هذا الخبر من خلال تسليط الضوء على اهم النقاط التي تساعدكم في الحصول على المعلومة بسهولة كما عودناكم في مدونة el3rosa

في حين ان اكتساب وزن زيادة اثناء الحمل ده طبيعي جدا ، الا انه في طرق تتأكدي بيها انك ماتكسبيش وزن كتير زيادة عن اللزوم ، لو اخترتي اطعمة صحية وتمارين خفيفة بانتظام ، هتقدري تحصلي على شكل افضل اثناء الحمل ، والنهاردة في العروسة هنشارك معاكم 6 طرق للحفاظ على شكل جسمك اثناء الحمل.

طرق للحفاظ على شكل جسمك اثناء الحمل:

1- الجلوس بالتدحرج للجنب:

لما البطن بتكبر ، يكاد يكون من المستحيل منع انفصال عضلات البطن ، وده بيحصل بسبب ضغط الطفل اللي بيكبر مع الوقت وكل التغيرات الهرمونية اللي بيمر بيها جسمك اثناء الحمل ، وعلى الرغم من ان الفصل ده مش مضر ، الا انه ممكن يسبب احساس مزعج ويعمل انتفاخ ، وده هيخلي بطنك تبان اكبر من الطبيعي ، وعشان تتجنبي الانفصال البطني ، حاولي التدحرج للجنب لما تيجي تقومي من السرير او تقعدي.

طرق للحفاظ على شكل جسمك اثناء الحمل
طرق للحفاظ على شكل جسمك اثناء الحمل

2- خلي ازازة الماية في متناول ايديكي على طول:

شرب كمية كافية من الماية ضروري لصحتك العامة وممكن انه يساعدك كمان في الحفاظ على وزنك تحت السيطرة ، الحفاظ على رطوبة الجسم مهم جدا بشكل خاص اثناء الحمل لان الماية بتساعد على تكوين المشيمة ، وعشان تضمني انك تشربي كمية كافية خلي دايما في ازازة ماية معاكي في اي مكان.

طرق للحفاظ على شكل جسمك اثناء الحمل

3- اتجنبي عقلية “الاكل لشخصين”:

اكيد مافيش واحدة مرت بتجربة الحمل ماسمعتش الجملة دي “كلي كويس انتي بتاكلي لاتنين” ، وعلى الرغم انه بيكون صعب التحكم في الرغبة الشديدة في الاكل اثناء الحمل ، ولكن المفروض ماتضاعفيش السعرات الحرارية اللي بتاكليها ، وفي حين انه مغري انك تفكري انك ممكن تاكلي اي حاجة وكل حاجة لمجرد انك حامل ، لكن لو عملتي كده هتضطري انك تنقصي كل الوزن الزيادة اللي كسبتيه اثناء الحمل وده هيصعب عليكي المهمة ، الحقيقة انك محتاجة بس 300 سعر حراري يوميا اكتر من السعرات الطبيعية بداية من الثلث التاني من الحمل.

طرق للحفاظ على شكل جسمك اثناء الحمل

4- كلي اكبر وجبة ليكي وقت الغدا:

الحمل ممكن يكون مرهق ، واكيد فاهمين تماما  سبب احساسك بالجوع الشديد بالليل ، ولكن عشان ماتكسبيش وزن زيادة مش ضروري ، الافضل انك تاكلي اكبر وجبة ليكي خلال اليوم وقت الغدا ، الالتزام بوجبة غدا صحية ومغذية وعشا خفيف هيساعدك على ادارة زيادة الوزن بسهولة.

طرق للحفاظ على شكل جسمك اثناء الحمل.4.jpg العروسة - el3rosa

5- خصصي وقت لممارسة الرياضة:

مش معنى انك حامل انك تقضي ايامك كلها نايمة على الكنبة ، مهما كان الموضوع مغري بالنسبة لك ، التمارين الخفيفة والمنتظمة هتساعدك على تعزيز حالتك المزاجية والحفاظ على وزنك تحت السيطرة ، على الرغم من ان بعض الانشطة زي كرة السلة او اليوجا السخنة مش بينصح بيها اثناء الحمل ، لكن تقدري تمارسي المشي وبعض التمارين منخفضة التأثير.

طرق للحفاظ على شكل جسمك اثناء الحمل.5.jpg العروسة - el3rosa

6- اتجنبي المشروبات السكرية:

في حين انه من الآمن تماما الاستسلام للرغبة الشديدة في الحمل من وقت للتاني ، الا انه اكل الوجبات السريعة وشرب المشروبات الغازية بشكل منتظم مش هيفيد صحتك ، المشروبات الغازية منخفضة في العناصر الغذائية ونسبة عالية من السعرات الحرارية ، ولو بتشربيها كتير ، ده هينتج عنه زيادة في الوزن.

طرق للحفاظ على شكل جسمك اثناء الحمل.6.jpg العروسة - el3rosa

ازاي تتخلصي من دهون الجسم اثناء الحمل

فقدان دهون الجسم اثناء الحمل


نتمنى ان نكون قد وضحنا الخبر بكل تفاصيله التي تساعدك على الوصول الي المعلومة المفيدة التي تنمي من معرفتك وتساعدك على فهم وتعلم ومعرفة الامور بشكل صحيح
موقع el3rosa ينشر مقالات حصرية لكل ما يهم العروسة من تجهيزات الافراح كل ما يخص الازياء و الموضة والمجوهرات اخبار عن الصحة وجمال العروسة اخر اخبار افراح المشاهير.
وصفات للتخسيس.
لمزيد من المتعة والترفيه يمكنكم زيارة باقي مواقع شبكتنا الاخبارية
أخبار الرياضة وكرة القدم موقع 442.News
اخر اخبار التكنولوجيا على موقع YELLOW
أخر أخبار الفن و الكيبوب موقع 24 ساعة ترفيه
أخبار العروسة وكل احتياجاتها العروسة – el3rosa
أخبار الصحة ومعلومات طبية بست لاب
أخر اخبار K-POP بالانجليزية موقع K-POP News
أخبار تطبيقات والعاب الاندرويد موقع Yakonta
لاصحاب المواقع Free SEO TOOL
خدمة انشاء المواقع والمدونات ElKenz Agency

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى