العناية بالشعر

العناية بالشعر | 8 نصايح بسيطة للعناية بشعرك اثناء الحمل

8 نصايح بسيطة للعناية بشعرك اثناء الحمل – سنقوم بتوضيح الكثير حول هذا الخبر من خلال تسليط الضوء على اهم النقاط التي تساعدكم في الحصول على المعلومة بسهولة كما عودناكم في مدونة el3rosa

اثناء فترة الحمل جسمك بيمر بتغييرات مختلفة ، ومعظم التغييرات اللي بتحصل خلال الفترة دي بترجع للتغيرات الهرمونية اللي بتحصل جوه الجسم ، والهرمونات دي ممكن تسبب تغيرات في دورة شعرك وتأثر عليه ، ممكن الشعر يبقى باهت او جاف او مجعد ، وبعض النساء كمان ممكن يعانوا من تساقط الشعر ، وفي معظم الحالات ومع العناية المناسبة واتباع نظام غذائي صحي ، بيتم استعادة الشعر لحالتة الطبيعية في خلال 6 شهور من الولادة ، والعناية بصحتك خلال 9 شهور الحمل مهم جدا لصحة شعرك وبشرتك وجمالك بشكل عام ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم 8 نصايح للعناية بالشعر اثناء الحمل.

نصايح للعناية بالشعر اثناء الحمل:

1- اعملي مساج للشعر:

طريقة رائعة جدا للعناية بشعرك اثناء الحمل والاسترخاء في نفس الوقت هي تدليك الشعر ، تدليك فروة راسك بالزيت بيزود من كثافة الشعر وبيحسن الدورة الدموية ، وده هيساعد على تحفيز نمو الشعر.

دهن شعرك بالزيت من 3 – 4 مرات على الاقل في الاسبوع ، هيساعد على تغذية الشعر ، اختاري الزيوت اللي بتحتوي على مكونات صحية ، زي زيت جوز الهند, زيت الزيتون, زيت اللوز ، سخني الزيت شوية ، واتأكدي انه مش سخن اوي ، يبقى دافي بس ، دلكي بيه الشعر وفروة الراس.

الطريقة دي هتساعد على تقوية جذور الشعر ، ومنع تساقط الشعر ، وممكن تلفي فوطة دافية على راسك ، عشان تساعد ان الزيت يتغلل للشعر من جوه وتستفادي منه لاقصى حد.

نصايح للعناية بالشعر اثناء الحمل
نصايح للعناية بالشعر اثناء الحمل

2- الشامبو والبلسم:

اتأكدي من استخدام الشامبو من مرة لمرتين على الاقل في الاسبوع ، استخدمي شامبو خفيف ، واستخدمي بلسم في كل مرة تغسلي فيها شعرك ، بشكل خاص لاطراف الشعر لتجنب الجفاف او تقصف الاطراف.

نصايح للعناية بالشعر اثناء الحمل

3- اتجنبي صبغ شعرك:

الافضل تجنب صبغ الشعر اثناء الحمل ، لان الدراسات اثبتت ان استخدام صبغات الشعر ممكن انه يزود من خطر انخفاض الوزن عند الولادة ، والورم الارومي العصبي ، وسرطان الدم ، ودراسات تانية بتشير ان استخدام منتجات الشعر من 3 – 4 مرات اثناء الحمل مش حاجة مقلقة او خطر ومش بيزود من الاثار الضارة على الطفل.

ولكن لان بعض انواع صبغات الشعر ممكن يسبب الحساسية او العدوى ، عشان كده هيكون من الافضل تجنبها اثناء الحمل.

نصايح للعناية بالشعر اثناء الحمل

4- اتجنبي تمشيط الشعر وهو مبلول:

اتجنبي تمشيط الشعر وهو مبلول ، وسيبي شعرك ينشف بشكل طبيعي او استخدمي السيشوار على حرارة متوسطة ، وبعدها سرحيه بمشط اسنانه واسعة بعد ما ينشف ، ده هيساعد على منع تساقط الشعر.

نصايح للعناية بالشعر اثناء الحمل

5- قصي شعرك بانتظام:

شعرك بيمر بتغيرات مختلفة اثناء فترة الحمل ، وده هيسبب اختلاف في ملمس الشعر وكثافته ، وقص اطراف الشعر بانتظام هيساعد على تجنب االاطراف المقصفة او الاطراف الخشنة ، بالاضافة ان تغيير الستايل هيحسن مودك.

نصايح للعناية بالشعر اثناء الحمل

6- افهمي نوع شعرك:

التغييرات الهرمونية ممكن انها تغير نوع شعرك ، عشان كده الافضل انك تفهمي نوع شعرك لانه بيتغير خلال المرحلة دي ، واستخدمي المنتجات المناسبة لنوع شعرك بالتحديد ، ده هيساعد على تغذية الشعر ، وده هيخليه اقل عرضه للتلف والتساقط.

نصايح للعناية بالشعر اثناء الحمل.6.jpg العروسة - el3rosa

7- امشي على نظام غذائي متوازن:

كل اللي بتاكليه خلال فترة الحمل هيساعد على تغذية طفلك وهيدي جسمك القوة والطاقة اللي محتاجها عشان يتجاوز التغييرات اللي بتحصل ، والنظام الغذائي المتوازن مهم لتغذية شعرك.

دخلي اللبن, الفواكة, الخضروات, اللحوم, الاسماك, العدس, والحبوب, والفواكة المجففة وكل المكونات الصحية التانية في نظامك الغذائي ، واستشيري الدكتور بتاعك عشان تعرفي لو في اي اكلات معينة المفروض تبعدي عنها اثناء الحمل.

نصايح للعناية بالشعر اثناء الحمل.7.jpg العروسة - el3rosa

8- استرخي:

الاجهاد هو واحد من الاسباب الرئيسية لتساقط الشعر اثناء الحمل ، التغييرات الهرمونية وتقلبات المزاج اثناء الفترة دي ممكن يبقى ليها نتايج سلبية على شعرك.

عشان كده بننصحك تعملي الانشطة اللي تساعدك على الاسترخاء ، خدي حمام دافي طويل ، ولعي بعض الشموع العطرية ، اسمعي موسيقى هادية ، مارسي التأمل ، مارسي اليوجا ، اعملي مساج للراس في اي مكان متخصص ، او اعملي اي علاجات طبيعية تحت اشراف متخصصين تساعدك على الاسترخاء.

نصايح للعناية بالشعر اثناء الحمل.8.jpg العروسة - el3rosa

النصايح البسيطة دي ممكن انها تلعب دور كبير جدا في تسهيل شهور الحمل ومساعدتك على التعامل بشكل افضل مع التغييرات اللي بتمري بيها خلال المرحلة دي.

10 طرق لاضافة حجم لشعرك وتنعيمه باستخدام مكونات طبيعية

وصفات لاضافة حجم للشعر.jpg العروسة - el3rosa


نتمنى ان نكون قد وضحنا الخبر بكل تفاصيله التي تساعدك على الوصول الي المعلمة المفيدة التي تنمي من معرفتك وتساعدك على فهم وتعلم ومعرفة الامور بشكل صحيح
موقع el3rosa ينشر مقالات حصرية لكل ما يهم العروسة من تجهيزات الافراح كل ما يخص الازياء و الموضة والمجوهرات اخبار عن الصحة وجمال العروسة اخر اخبار افراح المشاهير. وصفات للتخسيس.
لمزيد من المتعة والترفيه يمكنكم زيارة باقي مواقع شبكتنا الاخبارية
أخر أخبار الرياضة و كرة القدم و البث المباشر للمباريات موقع 442.News
اخر اخبار التكنولوجيا و الهواتف الذكية و العملات الرقمية و الجيمز موقع Yellow
أخر أخبار الفن و الكيبوب موقع 24 ساعة ترفيه
أخبار العروسة  جمال العروسةالعناية بالبشرةالعناية بالشعرمكياج
ازياء وموضةوصفات للتخسيسوصفات زيادة الوزنوصفات طبيعيةوصفات ازالة الشعر
– تفسير الاحلامحظك اليومصفات الابراجوصفات للمطبخ وكل احتياجات العروسة – el3rosa
أخبار المستلزمات الطبية و معامل التحاليل الطبية و تجهيز معامل التحاليل و
انابيب تحضير البلازماPRPمعلومات طبية موقع بست لاب
أخر اخبار   K-POP k-pop music – black pinkBTC بالانجليزية موقع K-POP News
أخبار تطبيقات و العاب الاندرويد موقع Yakonta
ل اصحاب المواقع اداة فحص السيو المجانية Free SEO TOOL
خدمات انشاء المواقع حجز استضافة حجز دومين ارباح ادسنس ارباح يوتيوب
تحقيق دخل من الانترنت و المدونات  ElKenz Agency وكالة الكنز

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى