العناية بالشعر

العناية بالشعر | 5 وصفات ميست للشعر وفروة الراس تجربيها بنفسك في البيت للحصول على شعر صحي

الشعر الجاف والهايش من اكتر المشاكل اللي بيعاني منها كتير من البنات ، ولكن الخبر الحلو انك تقدري تعالجي المشاكل دي بوصفات طبيعية تعمليها طبيعية بنفسك في البيت ، والنهاردة هنشارك معاكم 5 وصفات ميست لشعر صحي ، وعلاجات لفروة الراس.

وصفات ميست لشعر صحي:

1- ميست جل الالوفيرا:

للتحكم في جفاف وهيشان الشعر ، بننصحك باستخدام ميست الصبار ، كل اللي هتعمليه حطي ½ كوباية ماية في ازازة ببخاخ ، وضيفي لها حوالي 1 معلقة كبيرة من جل الصبار, معلقة صغيرة من الجلسرين, معلقة صغيرة من زيت السمسم, كبسولة واحدة من زيت فيتامين E, رجي كل المكونات كويس لحد ما تمتزج مع بعض ، واستخدمي الميست على فروة راسك وشعرك.

وصفات ميست لشعر صحي
وصفات ميست لشعر صحي

2- ماسك الموز والبيض:

 الموز والبيض يعتبر من المكونات المفيدة جدا لفروة راسك ، ويعتبروا مصادر فعالة لتغذية شعرك ، لو انتي شعرك جاف وتالف ، اعملي ماسك الموز والبيض ، هتحتاجي 2 حبة موز, وبيضة واحدة ، امزجي المكونات كويس لحد ما تكوني عجينة ناعمة ، وزعيها على الشعر كله وسيبيها لمدة 15 – 20 دقيقة ، وبعدها اغسليه بشامبو خفيف ، وهتلاحظي النتايج من اول استخدام.

وصفات ميست لشعر صحي.2.jpg العروسة - el3rosa

3- ميست العسل وزيت جوز الهند:

لعلاج بهتان وضعف الشعر ، بننصحك بميست العسل وزيت جوز الهند ، هتحتاجي ½ كوباية ماية حطيها في ازازة ببخاخ ، وضيفي لها معلقة كبيرة من العسل, معلقة كبيرة من زيت جوز الهند, كبسولة من زيت فيتامين E, كام نقطة من زيت اللافندر ، رجي الازازة لحد ما كل المكونات تمتزج كويس ، ورشيه على الشعر من الجذور للاطراف.

وصفات ميست لشعر صحي.3.jpg العروسة - el3rosa

4- ماسك السكر البني وزيت الزيتون:

الماسك ده عبارة عن مقشر وماسك للشعر ، مش بس هيخفف من حكة فروة الراس الجافة ، لكن كمان هيضيف لمعان لشعرك ، خدي معلقتين كبار من السكر البني ومعلقة كبيرة من زيت الزيتون في طبق واخلطيهم كويس ، وبعدها وزعي الخليط بالتساوي على شعرك ودلكي فروة الراس بلطف ، سيبيه لمدة 20 – 25 دقيقة وبعدها اغسليه بشامبو خفيف.

وصفات ميست لشعر صحي.4.jpg العروسة - el3rosa

5- ميست الزنجبيل وزيت الزيتون:

لو عايزة تتخلصي من قشرة الشعر ، بننصحك تجربي ميست الزنجبيل وزيت الزيتون لشعرك ، عشان تحضري الميست ده ، هتحتاجي ½ جذر جنزبيل مبشور واغليه في حوالي 2 كوباية ماية ، لحد ما الكمية تقل للنص ، بعدها ضيفي معلقة كبيرة من عصير الليمون ومعلقة كبيرة من زيت الزيتون ، امزجي المكونات كويس ، ووزعي الخليط على فروة راسك ، بعدها  اغسلي شعرك بالشامبو.

وصفات ميست لشعر صحي.5.jpg العروسة - el3rosa

7 فوايد واستخدامات لزيت السمسم لشعر صحي

فوايد زيت السمسم للشعر.jpg العروسة - el3rosa

موقع el3rosa ينشر مقالات حصرية لكل ما يهم العروسة من تجهيزات الافراح كل ما يخص الازياء و الموضة والمجوهرات اخبار عن الصحة وجمال العروسة اخر اخبار افراح المشاهير. وصفات للتخسيس.
لمزيد من المتعة والترفيه يمكنكم زيارة مواقع شبكتنا الاخبارية:
أخر أخبار الرياضة و كرة القدم و البث المباشر للمباريات موقع 442.News
اخر اخبار التكنولوجيا و الهواتف الذكية و العملات الرقمية و الجيمز موقع Yellow
أخر أخبار الفن و الكيبوب موقع 24 ساعة ترفيه
أخبار العروسة  جمال العروسةالعناية بالبشرةالعناية بالشعرمكياجازياء وموضةوصفات للتخسيسوصفات زيادة الوزنوصفات طبيعيةوصفات ازالة الشعر – تفسير الاحلامحظك اليومصفات الابراجوصفات للمطبخ وكل احتياجات العروسة – el3rosa
أخبار المستلزمات الطبية و معامل التحاليل الطبية و تجهيز معامل التحاليل و انابيب تحضير البلازماPRPمعلومات طبية موقع بست لاب
أخر اخبار   K-POP k-pop music – black pinkBTC بالانجليزية موقع K-POP News
أخبار تطبيقات و العاب الاندرويد موقع Yakonta
ل اصحاب المواقع اداة فحص السيو المجانية Free SEO TOOL
خدمات انشاء المواقع حجز استضافة حجز دومين ارباح ادسنس ارباح يوتيوب تحقيق دخل من الانترنت و المدونات  
ElKenz Agency وكالة الكنز

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى