العناية بالشعر

العناية بالشعر | طرق حماية وعلاج الشعر التالف من الشمس

مع دخولنا موسم الصيف والجو الحر ، مهم اننا نحافظ على بعض العادات الصحية الخاصة بفصل الصيف ، وفي حين ان كلنا عارفين اهمية حماية بشرتنا من اضرار اشعة الشمس ، الا انه من السهل علينا اننا ننسى اهمية حماية الشعر التالف من الشمس ، اشعة الشمس بيبقى تأثيرها لحد كبير زي التبييض على الشعر ، الا انه الخبر الحلو انك تقدري تاخدي الاحتياطات اللازمة لحماية شعرك من الشمس في الصيف ، سواء كنتي بتخططي انك تروحي البحر ، او  تعكسي الضرر اللي حصل بالفعل على شعرك ، تابعي معانا السطور الجاية واتعرفي على طرق علاج الشعر التالف من الشمس وحمايته بنصايح بسيطة.

حماية الشعر من تلف الشمس:

1- اتجنبي الكيماويات:

الماية المعالجة بالكلور في حمامات السباحة او تفتيح الشعر ممكن يخليه معرض اكتر لعوامل الصيف من الحرارة والشمس ، حاولي انك تقللي بقدر الامكان من تفتيح الشعر ، واشطفي شعرك فورا بعد الخروج من حمام السباحة.

ممكن كمان تستخدمي منتجات حماية الشعر من الشمس ، زي السبراي او كريمات الشعر اللي بتحتوي على عامل حماية من الشمس.

علاج الشعر التالف من الشمس
علاج الشعر التالف من الشمس

2- استخدمي اكسسوارات الشعر:

القبعة او السكارف من الاكسسوارات المهمة والاساسية في الصيف لحماية شعرك من الشمس ، بالاضافة انها تعتبر افضل الطرق لحماية فروة راسك من اضرار الشمس.

كمان خدي بالك من تسريحات شعرك ، حاولي ماتستخدميش الاربطة المطاطية الضيقة لربط الشعر وهو مبلول لانها ممكن تضر بصيلات الشعر ، اتجنبي تسريحة العقدة العلوية الضيقة اللي ممكن تضغط على خط الشعر ، اعتمدي على تسريحات ناعمة اكتر زي تسريحة ديل حصان منخفضة, ضفيرة, او لفي الشعر وثبتيه ببنسه ، حاولي كمان تتجنبي امشاط الشعر اللي اسنانها ضيقة على الشعر المبلول ، حاولي تسرحي شعرك بصوابعك الاول واستخدام سيروم الشعر  لفك التشابك.

علاج الشعر التالف من الشمس.2.jpg العروسة - el3rosa

3- استخدمي البلسم المناسب لشعرك:

كل نوع شعر ليه المناسب ليه ، من الشعر الخفيف, الكثيف, المصبوغ ، كل واحد ليه النوع اللي يحميه من اشعة الشمس ، عشان كده لازم تستخدمي بلسم مناسب للون شعرك ونوعه ، بالاضافة لحالة الجو لازم تحطيها في اعتبارك.

علاج الشعر التالف من الشمس.3.jpg العروسة - el3rosa

طرق علاج الشعر التالف من الشمس:

1- علاج الزيت السخن:

واحدة من افضل الطرق لاستعادة الرطوبة الطبيعية لشعرك هي العلاج بالزيت السخن ، ممكن تجربي خلط 3 كبسولات من زيت فيتامين Eمع ½ كوباية من زيت الزيتون ، سخني الخليط في الميكروويف لمدة 5 – 10 ثواني او على حمام  ماية سخنة لحد ما دافي ومش سخن اوي ، ودلكي بيه شعرك وفروة راسك ، وسيبيه على الشعر لمدة 15 دقيقة وبعدها اغسليه.

علاج الشعر التالف من الشمس.4.jpg العروسة - el3rosa

2- استخدمي ماسك الشعر المرمم:

الشمس بتدمر بروتين الشعر والمعروف باسم الكيراتين ، ولعكس التأثير ده ممكن تستخدمي ماسك الشعر الغني بالبروتين يعتبر افضل اختيار ليكي.

علاج الشعر التالف من الشمس.5.jpg العروسة - el3rosa

3- قصي الشعر:

على الرغم من ان قص الشعر مش اول اختيار لينا ، الا ان قص اطراف الشعر التالفة من الشمس واحدة من افضل الطرق للحفاظ على صحة الشعر وتحفيز نموه ، حاولي تقصي اطراف الشعر كل 3 شهور او اكتر حسب حالة شعرك ، لان قص اطراف الشعر المقصفة هتمنع وصول التقصف والضرر لباقي الشعر.

علاج الشعر التالف من الشمس.6.jpg العروسة - el3rosa

ماسك فعال لعلاج الشعر الهايش

ماسك لعلاج الشعر الهايش

موقع el3rosa ينشر مقالات حصرية لكل ما يهم العروسة من تجهيزات الافراح كل ما يخص الازياء و الموضة والمجوهرات اخبار عن الصحة وجمال العروسة اخر اخبار افراح المشاهير. وصفات للتخسيس.
لمزيد من المتعة والترفيه يمكنكم زيارة مواقع شبكتنا الاخبارية:
أخر أخبار الرياضة و كرة القدم و البث المباشر للمباريات موقع 442.News
اخر اخبار التكنولوجيا و الهواتف الذكية و العملات الرقمية و الجيمز موقع Yellow
أخر أخبار الفن و الكيبوب موقع 24 ساعة ترفيه
أخبار العروسة  جمال العروسةالعناية بالبشرةالعناية بالشعرمكياجازياء وموضةوصفات للتخسيسوصفات زيادة الوزنوصفات طبيعيةوصفات ازالة الشعر – تفسير الاحلامحظك اليومصفات الابراجوصفات للمطبخ وكل احتياجات العروسة – el3rosa
أخبار المستلزمات الطبية و معامل التحاليل الطبية و تجهيز معامل التحاليل و انابيب تحضير البلازماPRPمعلومات طبية موقع بست لاب
أخر اخبار   K-POP k-pop music – black pinkBTC بالانجليزية موقع K-POP News
أخبار تطبيقات و العاب الاندرويد موقع Yakonta
ل اصحاب المواقع اداة فحص السيو المجانية Free SEO TOOL
خدمات انشاء المواقع حجز استضافة حجز دومين ارباح ادسنس ارباح يوتيوب تحقيق دخل من الانترنت و المدونات  
ElKenz Agency وكالة الكنز

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى