العناية بالشعر

العناية بالشعر | ستايلات شعر مثالية لتناسب شكل الأنف الخاص بك.

ستساعدك هذه المقالة على اختيار الإطلالة المناسبة لشكل أنفك من خلال استعراض أحدث الستايلات الشعرية المناسبة لكل نوع من الأنواع المختلفة للأنف.

كلنا عارفين ان كل وش ليه ستايل وتسريحة الشعر المناسبة ليه واللي تطلعه بشكل احلى ، ولكن التسريحة مش بتأثر على الوش بس ولكن كمان شكل الانف ، الانف بتكون في مركز الوش واكتر حاجة ملفتة فيه ، فلو انتي عندك اي ديفو في شكل انفك ، بنقولك ماتقلقيش من المشكلة دي ، النهاردة هنشارك معاكم ستايلات الشعر المثالية لشكل انفك.

ستايلات الشعر المثالية لشكل انفك:

1- الانف الطويل:

لو انتي صاحبة انف طويل ، قصة الشعر المناسبة ليكي هي اللي بتكون حوالين الوش وبتحدد شكله ، زي قصة البوب ، هتساعد على موازنة ملامحك ، البوب الفوضوي والطبقات ممكن يبين انفك اصغر ومش هيخلي التركيز عليها.

ستايلات الشعر المثالية لشكل انفك
ستايلات الشعر المثالية لشكل انفك

2- الانف العريض:

لو انفك عريضة ، ستايل فرق الشعر من النص هيوازن ملامح وشك بشكل مثالي ، الجزء اللي في النص هيساعد في ابراز ملامحك ، على سبيل المثال المطربة ريهانا انفها عريض وهنلاحظ انها دايما بتعتمد ستايل فرق الشعر من النص لانه انسب حاجة مع شكل انفها.

ستايلات الشعر المثالية لشكل انفك

3- الانف القصير:

لو انفك قصير وشكله زي الصورة اللي قدامنا كده ، بننصحك تقصي شعرك مع بعض التفاصيل الاضافية ، ممكن تعمليه كيرلي او ويفي ، ممكن تقصيه بيكسي او بوب ، ده هيساعد ان الانف يطلع شكلها حلو من كل الزوايا.

ستايلات الشعر المثالية لشكل انفك.3.jpg العروسة - el3rosa

4- الانف المعقوف:

الانف المعقوفة محتاجة ستايل جريء ، زي قص القوصة ، ده هيساعد على عمل موازنة بين نسب الاجزاء العلوية والسفلية من الوش عن طريق جذب الانتباه بعيد عن انفك.

ستايلات الشعر المثالية لشكل انفك.4.jpg العروسة - el3rosa

5- انف بصلي الشكل:

الانف اللي بيكون فيه الجزء اللي تحت سميك او مليان ، القصة المثالية ليه هي الشعر القصير البيكسي الفوضوي ، القصة دي هتأدي لتسطيح ملامح وشك بما فيهم انفك.

ستايلات الشعر المثالية لشكل انفك.5.jpg العروسة - el3rosa

6- الانف المقلوب:

لو انفك نهايته مرفوعة لفوق ، انسب قصة مناسبة ليكي هي البوب القصير ، القصة بتظهر الملامح بشكل احلى ، مع وجود جزء جانبي فوضوي ، هيعمل توازن لطيف مع انفك.

ستايلات الشعر المثالية لشكل انفك.6.jpg العروسة - el3rosa

ازاي تختاري تسريحة الشعر المناسبة علي حسب شكل وشك

تسريحة الشعر حسب شكل الوش

تسريحة الشعر حسب شكل الوش

الخلاصة: يشير هذا المحتوى إلى أن تسريحة الشعر يمكن أن تؤثر على شكل الأنف، وذلك باختيار القصة المناسبة الحسب شكل الوجه. للأنف الطويل ينصح باختيار قصة البوب، وللأنف العريض يمكن استخدام قصة فرق الشعر من النص، وللأنف القصير ينصح باستخدام التفاصيل الإضافية في القصة، بينما للأنف المعقوف ينصح باستخدام قصة القوصة، وللأنف البصلي الشكل ينصح باختيار الشعر القصير البيكسي الفوضوي، وأخيرًا، للأنف المقلوب ينصح باستخدام قصة البوب القصير.

موقع el3rosa ينشر مقالات حصرية لكل ما يهم العروسة من تجهيزات الافراح كل ما يخص الازياء و الموضة والمجوهرات اخبار عن الصحة وجمال العروسة اخر اخبار افراح المشاهير. وصفات للتخسيس.
لمزيد من المتعة والترفيه يمكنكم زيارة مواقع شبكتنا الاخبارية:
أخر أخبار الرياضة و كرة القدم و البث المباشر للمباريات موقع 442.News
اخر اخبار التكنولوجيا و الهواتف الذكية و العملات الرقمية و الجيمز موقع Yellow
أخر أخبار الفن و الكيبوب موقع 24 ساعة ترفيه
أخبار العروسة  جمال العروسةالعناية بالبشرةالعناية بالشعرمكياجازياء وموضةوصفات للتخسيسوصفات زيادة الوزنوصفات طبيعيةوصفات ازالة الشعر – تفسير الاحلامحظك اليومصفات الابراجوصفات للمطبخ وكل احتياجات العروسة – el3rosa
أخبار المستلزمات الطبية و معامل التحاليل الطبية و تجهيز معامل التحاليل و انابيب تحضير البلازماPRPمعلومات طبية موقع بست لاب
أخر اخبار   K-POP k-pop music – black pinkBTC بالانجليزية موقع K-POP News
أخبار تطبيقات و العاب الاندرويد موقع Yakonta
ل اصحاب المواقع اداة فحص السيو المجانية Free SEO TOOL
خدمات انشاء المواقع حجز استضافة حجز دومين ارباح ادسنس ارباح يوتيوب تحقيق دخل من الانترنت و المدونات  
ElKenz Agency وكالة الكنز

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى