العناية بالبشرة

العناية بالبشرة | 4 أسباب وراء الشفايف الجافة والمقشرة.. اعرفيهم واعرفي علاجهم

4 أسباب وراء الشفايف الجافة والمقشرة.. اعرفيهم واعرفي علاجهم – سنقوم بتوضيح الكثير حول هذا الخبر من خلال تسليط الضوء على اهم النقاط التي تساعدكم في الحصول على المعلومة بسهولة كما عودناكم في مدونة el3rosa

الشفايف الجافة والمقشرة ممكن تبقى مؤلمة جداً، زي ما يكون في شوك في شفايفك ده غير انها بتبقى مزعجة وبتفضل تنزف دم وبتصعب جدا الاكل والشرب وطبعا المكياج، خصوصا مع حروجنا للشمس للشغل وعدم الاهتمام بالسوايل والاكل الكويس وهكذا، عشان كده في المقال ده هنقولك 4 أسباب وراء الشفايف الجافة والمقشرة.. اعرفيهم واعرفي علاجهم

4 أسباب وراء الشفايف الجافة والمقشرة.. اعرفيهم واعرفي علاجهم

رد فعل بسبب الحساسية

لو لاحظتي وجود حكة أو احمرار أو تقشر على شفتيك  ممكن يكون السبب هو التهاب الجلد التماسي وهو رد فعل تحسسي  ممكن يحصل بسبب ملامسة بعض الأطعمة ومنتجات الشفاه والمجوهرات ومعجون الأسنان لشفايك، واحيانا كمان مستحضرات التجميل، والمنتجات اللي فيها مواد زي  “حمض السيناميك” أو مشتقات القرفة من مسببات الحساسية الشائعة في معجون الأسنان.” ومواد تانية ممكن تسبب تهيج زي فيتامين E وزيت الخروع واللانولين والعطور أو المنكهات واللي للأسف موجودة في أنواع كتير من مرطب وبلسم الشفاه.

وأفضل طريقة لمعرفة سبب التهيج هي عملية الاستبعاد، وقفي استخدام كل منتج  بتستخدميه باستمراروارجعي استخدميه تاني في روتينك لوحدك بعد كام اسبوع وشوفي تأثيره المنفرد عليكي.

رد فعل بسبب الحساسية.jpg العروسة - el3rosa
رد فعل بسبب الحساسية

الجفاف

جفاف الشفايف او تقشرها وتشققها ممكن يكون كمان بسبب الجفاف والنقص العام في تناول وخصوصا المياة عشان كده خليكي حريصة انك تشربي كمية كافية من المياة ماتخليكيش تحسي انك عطشانة خصوصا في الصيف ودرجات الحرارة العالية، اشربي على الاقل 3 لتر مياة في اليوم.

الشفايف الجافة والمقشرة
الجفاف

الأكل المالح والحار

عادات الاكل كمان بتأثر في صحة الشفايف والجلد عموماً، فلو انتي من محبي الاكل الحادق والحار والمخللات والسبايسي فده سبب قوي واكدي لجفاف بشرتك وطبعا تشقق شفايفك، حاولي تحسني من نظامك الغذائي مش بس عشان شفايفك لكن عشان صحة عامة افضل ليكي، وعلى قد ما تقدري ماتكتريش من الاغذية والاكلات السبايسي والمالحة، وده لانها بتسبب جفاف وبتستهلك كميات كبيرة من المياة في جسمك. 

الأكل المالح والحار.jpg العروسة - el3rosa
الأكل المالح والحار

الضرر بسبب الشمس 

تلف الشفايف بسبب اشعة الشمس الضارة واحد من اكتر اسباب تضرر الشفايف شيوعا، وده لانه الشفايف زيها زي الجلد لما بتتعرض كتير لاشعة الشمس الضارة بتتأثر بشكل سلبي وده بيسبب التشقق والتقشر والجفاف، حاولي تتجنبي الشمس المباشرة واستخدمي مرطب شفايف فيه نسبة spf  ا حماية من الشمس دايماً، وحاربي الجفاف بشرب المياة والترطيب المستمر.

الشفايف الجافة والمقشرة

الضرر بسبب الشمس

اعرفي معانا كمان ازاي تتخلصي من تجاعيد الشفايف بطرق طبيعية


نتمنى ان نكون قد وضحنا الخبر بكل تفاصيله التي تساعدك على الوصول الي المعلمة المفيدة التي تنمي من معرفتك وتساعدك على فهم وتعلم ومعرفة الامور بشكل صحيح
موقع el3rosa ينشر مقالات حصرية لكل ما يهم العروسة من تجهيزات الافراح كل ما يخص الازياء و الموضة والمجوهرات اخبار عن الصحة وجمال العروسة اخر اخبار افراح المشاهير. وصفات للتخسيس.
لمزيد من المتعة والترفيه يمكنكم زيارة باقي مواقع شبكتنا الاخبارية
أخر أخبار الرياضة و كرة القدم و البث المباشر للمباريات موقع 442.News
اخر اخبار التكنولوجيا و الهواتف الذكية و العملات الرقمية و الجيمز موقع Yellow
أخر أخبار الفن و الكيبوب موقع 24 ساعة ترفيه
أخبار العروسة  جمال العروسةالعناية بالبشرةالعناية بالشعرمكياج
ازياء وموضةوصفات للتخسيسوصفات زيادة الوزنوصفات طبيعيةوصفات ازالة الشعر
– تفسير الاحلامحظك اليومصفات الابراجوصفات للمطبخ وكل احتياجات العروسة – el3rosa
أخبار المستلزمات الطبية و معامل التحاليل الطبية و تجهيز معامل التحاليل و
انابيب تحضير البلازماPRPمعلومات طبية موقع بست لاب
أخر اخبار   K-POP k-pop music – black pinkBTC بالانجليزية موقع K-POP News
أخبار تطبيقات و العاب الاندرويد موقع Yakonta
ل اصحاب المواقع اداة فحص السيو المجانية Free SEO TOOL
خدمات انشاء المواقع حجز استضافة حجز دومين ارباح ادسنس ارباح يوتيوب
تحقيق دخل من الانترنت و المدونات  ElKenz Agency وكالة الكنز

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى