العناية بالبشرة

العناية بالبشرة | 3 علاجات للقدمين لتنعيمها تعمليهم بنفسك في البيت

للحفاظ على نعومة رجليكي وترطيبهم انتي مش محتاجة كل مرة تروحي لصالون عشان تعملي جلسة علاجية ، تقدري تعملي ده بنفسك في البيت بمكونات طبيعية بسيطة ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم 3 علاجات للقدمين لتنعيمها وترطيبها والتخلص من الجفاف والتشققات.

علاجات للقدمين لتنعيمها:

1- للبشرة الجافة والمتهيجة: ماسك القدم بالبيض والموز

المكونات:

– بيضة واحدة مخفوقة.

– 1 موزة مهروسة.

– 3 – 4 معالق كبيرة لبن.

– 2 معلقة كبيرة عسل.

– 5 معالق كبيرة من زيت الزيتون.

المقشر ده بيحتوي على مقشر كيميائي خفيف وهو حمض اللاكتيك الموجود في اللبن ، وحمض اللاكتيك يعتبر حمض خفيف بيقشر مع خصائص ترطيب اضافية ، والمقشر ده مثالي للبشرة الجافة والحساسة.

اخلطي كل المكونات مع بعض ، وزعي الخليط على القدمين وسيبيه لمدة 40 دقيقة ، وبعدها اغسلي القدمين بغسول لطيف ، ولان الماسك ده مليان بمكونات مرطبة ، الافضل انك تعمليه بعد نقع رجلك شوية في ماية دافية ، عشان بشرتك تمتص كل فوايد المكونات.

علاجات للقدمين لتنعيمها
علاجات للقدمين لتنعيمها

2- للبشرة الجافة: ماسك القهوة والكركم

المكونات:

– 1 معلقة كبيرة من عصير الليمون.

– ¼ معلقة صغيرة كركم.

– ½ معلقة صغيرة قهوة مطحونة.

اخلطي الكركم والقهوة مع بعض وضيفي عصير الليمون بالتدريج لحد ما يبقى عندك قوام مناسب ، انقعي رجلك في ماية دافية لمدة 10 دقايق ، وبعدها دلكي رجلك بالمقشر ده في حركات دائرية.

علاجات للقدمين لتنعيمها.2.jpg العروسة - el3rosa

3- للترطيب والتقشير: مقشر السكر وزيت الزيتون والعسل

المكونات:

– ½ كوباية سكر.

– ¼ كوباية من زيت الزيتون.

– 1/8 كوباية عسل.

– 3 – 5 نقط من زيت اللافندر.

اخلطي المكونات كلها مع بعض ، انقعي رجلك في ماية دافية لمدة 10 دقايق ، وبعدها استخدمي المقشر بتدليك البشرة في حركات دائرية.

علاجات للقدمين لتنعيمها.3.jpg العروسة - el3rosa

حاجات  حطيها في اعتبارك عند تقشير القدمين:

– اتجنبي التقشير القاسي: اتجنبي استخدام مكونات قاسية زي صودا الخبز او اي مكون يكون عبارة عن حبيبات خشنة اوي ، لان المكونات دي ممكن تعمل جروح صغيرة في الجلد وده ممكن يأدي لتغيير او تعطيل مستوى الاس الهيدروجيني الصحي بشكل سلبي ، وعلى الرغم من ان بطن الرجل بيكون الجلد فيها سميك جدا ، الا انه بيكون حساس جدا.

– ابعدي عن المكونات اللي ممكن تجفف الجلد: اتجنبي استخدام الكحول لانه ممكن يجفف الجلد ، واستبدليه بمكونات زي الجلسرين, السيراميد, فيتامين E, زيت اللافندر, زيت النعناع, زيت شجرة الشاي ، المكونات دي هتحافظ على رطوبة الجلدمع ازالة الجلد الميت لما يتم مزجها بمقشر طبيعي للمساعدة في تنعيم الملمس الخشن في القدمين.

– اتجنبي التقشير الكيميائي القاسي: ابعدي عن الاحماض او المقشرات الكيميائية القاسية لتجنب الحروق او التهيج عند تقشير القدمين ، ممكن تكون المقشرات اللي بتشيل طبقة من الجلد المنتشرة على الانترنت مغرية بالنسبة لك ، ولكن الحقيقة هي ممكن تضر اكتر ما تنفع ، المقشرات الكيميائية زي حمض الساليسيليك وحمض الجليكوليك والانزيمات بتكون قاسية جدا على جلد القدمين.

علاجات للقدمين لتنعيمها.4.jpg العروسة - el3rosa

روتين العناية اليومية والاسبوعية للقدمين للحفاظ عليها ناعمة

العناية اليومية والاسبوعية للقدمين

موقع el3rosa ينشر مقالات حصرية لكل ما يهم العروسة من تجهيزات الافراح كل ما يخص الازياء و الموضة والمجوهرات اخبار عن الصحة وجمال العروسة اخر اخبار افراح المشاهير. وصفات للتخسيس.
لمزيد من المتعة والترفيه يمكنكم زيارة مواقع شبكتنا الاخبارية:
أخر أخبار الرياضة و كرة القدم و البث المباشر للمباريات موقع 442.News
اخر اخبار التكنولوجيا و الهواتف الذكية و العملات الرقمية و الجيمز موقع Yellow
أخر أخبار الفن و الكيبوب موقع 24 ساعة ترفيه
أخبار العروسة  جمال العروسةالعناية بالبشرةالعناية بالشعرمكياجازياء وموضةوصفات للتخسيسوصفات زيادة الوزنوصفات طبيعيةوصفات ازالة الشعر – تفسير الاحلامحظك اليومصفات الابراجوصفات للمطبخ وكل احتياجات العروسة – el3rosa
أخبار المستلزمات الطبية و معامل التحاليل الطبية و تجهيز معامل التحاليل و انابيب تحضير البلازماPRPمعلومات طبية موقع بست لاب
أخر اخبار   K-POP k-pop music – black pinkBTC بالانجليزية موقع K-POP News
أخبار تطبيقات و العاب الاندرويد موقع Yakonta
ل اصحاب المواقع اداة فحص السيو المجانية Free SEO TOOL
خدمات انشاء المواقع حجز استضافة حجز دومين ارباح ادسنس ارباح يوتيوب تحقيق دخل من الانترنت و المدونات  
ElKenz Agency وكالة الكنز

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى