العناية بالبشرة

العناية بالبشرة | حيل لمنع العرق في الصيف

العرق هي آلية مهمة لتنظيم درجة حرارة الجسم ، ولكن المشكلة انه ممكن يتحول لكابوس عند اشخاص كتير ، خصوصا في الصيف والايام الحر ، ممكن يسبب بقع على الهدوم ، وممكن يسبب كمان مشاكل جلدية ، زي ريحة العرق الكريهة والفطريات ، وبالنسبة للاشخاص اللي بيعانوا من زيادة التعرق ، ضروري انهم يتأكدوا لو في سبب اساسي خطير ، اما لو التعرق مش مرتبط بأي مرض او مشكلة صحية ، هنقولك النهاردة حيل لمنع العرق في الصيف.

حيل لمنع العرق:

1- البسي ملابس قطن خفيفة:

في ايام الصيف ، يعتبر اختيار الملابس الخفيفة واحد من العوامل اللي بتقلل من تأثير الشمس ، اتجنبي الملابس اللي واخدة شكل الجسم الافضل تعتمدي على الملابس الفضفاضة والملابس المصنوعة من خامات صناعية ، اختاري الملابس القطن الواسعة اللي ممكن تمتص العرق.

حيل لمنع العرق
حيل لمنع العرق

2- اشربي ماية كتير:

على عكس الاعتقاد الشائع ، شرب السوايل كتير مش بيأدي لزيادة التعرق ، الماية بتحافظ على توازن درجة حرارة الجسم ، لما التعرق بيكون كتير ، الجسم بيفقد الملح ، وللحفاظ على مستوى الصوديوم بالنسبة الصحية للجسم ، اشربي كمية مناسبة من الماية.

حيل لمنع العرق.2.jpg العروسة - el3rosa

3- اتجنبي الكافيين:

اتجنبي المشروبات اللي بتحتوي على كافيين ، لان شرب القهوة والشاي كتير بيأدي للتعرق وبيزود من فقدان الماية.

حيل لمنع العرق.3.jpg العروسة - el3rosa

4- راقبي اكلك:

خليكي حذرة جدا عند اكل الاطعمة السخنة, الحارة, والدهنية ، وكمان البصل والثوم لانها بتزود التعرق ، كلي الاطعمة الخفيفة والبسيطة بدل الوجبات السريعة والاطعمة التقيلة.

حيل لمنع العرق.4.jpg العروسة - el3rosa

5- اشربي شاي المرمرية:

يعتبر شاي المرمرية وعصير الطماطم كمان من المشروبات اللي بتقلل من فعالية الغدد العرقية.

حيل لمنع العرق.5.jpg العروسة - el3rosa

6- اتخلصي من الوزن الزيادة:

الوزن الزيادة هو واحد من الاسباب الرئيسية المسببة للتعرق ، للحفاظ على صحتك العامة وتقليل التعرق ، اتخلصي من الوزن الزيادة بنظام غذائي صحي.

حيل لمنع العرق.6.jpg العروسة - el3rosa

7- انتبهي لنضافتك:

خدي حمام مرة واحدة على الاقل يوميا ، وبعد الحمام جففي جسمك كويس واستخدمي منتجات مضادة للتعرق ، وغيري الهدوم بشكل دايم بعد كل حمام.

حيل لمنع العرق.7.jpg العروسة - el3rosa

8- تهوية المكان:

اتأكدي من تهوية المكان اللي انتي موجودة فيه سواء البيت او المكتب بشكل متكرر طول اليوم ، لانه دوران الهوا في المكان حتى لو قليل ، بيقلل من التعرق.

حيل لمنع العرق.8.jpg العروسة - el3rosa

9- اتجنبي الحركة المفرطة:

اتجنبي الحركة المفرطة لان الحاجات اللي بتحتاج نشاط بدني بتزود من التعرق ، ولو انتي مضطرة تفضلي فترات طويلة في الشمس ، حاولي انك تاخدي راحة كل فترة.

حيل لمنع العرق.9.jpg العروسة - el3rosa

10- ماتاخديش شاور بماية سخنة:

الاستحمام بالماية السخنة بيرفع درجة حرارة الجسم وبيسبب التعرق المفرط ، الافضل تستحمي بماية دافية او باردة اذا امكن للحفاظ على توازن درجة حرارة الجسم.

حيل لمنع العرق.10.jpg العروسة - el3rosa

11- علاج البوتوكس لعرق تحت الابطين:

من العلاجات المعتمدة لعلاج التعرق المفرط ، هو حقن البوتوكس تحت الجلد بأبر دقيقة في المنطقة اللي بتعاني من تعرق شديد ، مع العلاج ده ، التعرق بيتوقف في المنطقة لمدة 6 شهور تقريبا ، ويعتبر البوتوكس من اكتر العلاجات الشائعة لمنطقة تحت الابط ، بالاضافة ان التعرق بيستمر في اجزاء تانية من الجسم ، فتوقف التعرق في المنطقة دي مش بيسبب اي مشاكل صحية ومش بيسبب اي ضرر.

حيل لمنع العرق.11.jpg العروسة - el3rosa

وصفات و حيل ازاى ممكن تعرقى اقل

وصفات و حيل ازاى ممكن تعرقى اقل 1.jpg العروسة - el3rosa
وصفات و حيل ازاى ممكن تعرقى اقل

موقع el3rosa ينشر مقالات حصرية لكل ما يهم العروسة من تجهيزات الافراح كل ما يخص الازياء و الموضة والمجوهرات اخبار عن الصحة وجمال العروسة اخر اخبار افراح المشاهير. وصفات للتخسيس.
لمزيد من المتعة والترفيه يمكنكم زيارة مواقع شبكتنا الاخبارية:
أخر أخبار الرياضة و كرة القدم و البث المباشر للمباريات موقع 442.News
اخر اخبار التكنولوجيا و الهواتف الذكية و العملات الرقمية و الجيمز موقع Yellow
أخر أخبار الفن و الكيبوب موقع 24 ساعة ترفيه
أخبار العروسة  جمال العروسةالعناية بالبشرةالعناية بالشعرمكياجازياء وموضةوصفات للتخسيسوصفات زيادة الوزنوصفات طبيعيةوصفات ازالة الشعر – تفسير الاحلامحظك اليومصفات الابراجوصفات للمطبخ وكل احتياجات العروسة – el3rosa
أخبار المستلزمات الطبية و معامل التحاليل الطبية و تجهيز معامل التحاليل و انابيب تحضير البلازماPRPمعلومات طبية موقع بست لاب
أخر اخبار   K-POP k-pop music – black pinkBTC بالانجليزية موقع K-POP News
أخبار تطبيقات و العاب الاندرويد موقع Yakonta
ل اصحاب المواقع اداة فحص السيو المجانية Free SEO TOOL
خدمات انشاء المواقع حجز استضافة حجز دومين ارباح ادسنس ارباح يوتيوب تحقيق دخل من الانترنت و المدونات  
ElKenz Agency وكالة الكنز

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى