العناية بالاظافر

العناية بالاظافر | 5 حيل تحولي بيهم المانيكير اللامع لمات

المانيكير المات او غير اللامع من الحاجات التريندي جدا ، ولو ماعنديش مانيكير مات او عندك مانيكير لامع ومش لاقيه نفس الدرجة مات ، ماتقلقيش النهاردة هنقولك 5 حيل تحولي بيهم المانيكير اللامع لمات بسهولة ، تابعي معانا السطور الجاية.

حيل تحولي بيهم المانيكير اللامع لمات:

1- استخدمي Top coat مات:

دلوقتي متوفر Top coat او طبقة علوية تقدري تحولي بيها اي مانيكير لامع لمات ، والطبقة العلوية مش بس هتديكي لمسة نهائية مات ولكن كمان هتطول عمر المانيكير.

حيل تحولي بيهم المانيكير اللامع لمات
حيل تحولي بيهم المانيكير اللامع لمات

2- امزجي مع المانيكير بودرة تلك:

بودرة التلك من الحاجات اللي هتساعدك تحولي المانيكير اللامع لمات ، كل اللي هتعمليه امزجي كمية من بودرة التلك مع المانيكير ، ممكن كمان كبديل لبودرة التلك تستخدمي النشا او البيكنج بودر ، ولكن اتأكدي انك تعملي ده مع كمية صغيرة من المانيكير ، اعملي الكمية اللي انتي هتستخدميها في المرة الواحدة بس ، صبي شوية من المانيكير في طبق صغير او على لوح زجاجي ، وضيفي له شوية من بودرة التلك واخلطيهم مع بعض بعود اسنان ، وحطي المانيكير على ضوافرك باستخدام فرشة.

حيل تحولي بيهم المانيكير اللامع لمات.2.jpg العروسة - el3rosa

3- اعملي تلميع للمانيكير:

ممكن تعملي لمسة نهائية مات بعمل تلميع خفيف للمانيكير ، استني كام ساعة لحد ما المانيكير بتاعك ينشف تماما ، وبعدها لمعي السطح بشكل خفيف ، واتأكدي من عدم تلميع الطبقى العلوية ، خليكي دقيقة بشكل كافي لتغطية منطقة الضوفر بالكامل بمبرد التلميع للحصول على شكل متساوي.

حيل تحولي بيهم المانيكير اللامع لمات.3.jpg العروسة - el3rosa

4- استخدمي بلاشر بودر:

لو عايزة لون باستيل بينك او احمر مات ، استخدمي بلاشر بودر لاضافة لمسة نهائية مات ، حطي كمية صغيرة من المانيكير الابيض على طبق زجاجي وضيفي له شوية من البلاشر البودر ، وامزجيه بعود اسنان ، وحطيه على ضوافرك باستخدام فرشة للحصول على مانيكير مات.

حيل تحولي بيهم المانيكير اللامع لمات.4.jpg العروسة - el3rosa

5- البخار:

بعد ما تحطي المانيكير بتاعك وقبل ما ينشف بشكل كامل ، عرضي الضوافر للبخار ، الطريقة دي هتديكي لمسة نهائية ناعمة مات للمانيكير.

حيل تحولي بيهم المانيكير اللامع لمات.5.jpg العروسة - el3rosa

طريقة سهلة لعمل Peel off مانيكير

مانيكير peel off.jpg العروسة - el3rosa

موقع el3rosa ينشر مقالات حصرية لكل ما يهم العروسة من تجهيزات الافراح كل ما يخص الازياء و الموضة والمجوهرات اخبار عن الصحة وجمال العروسة اخر اخبار افراح المشاهير. وصفات للتخسيس.
لمزيد من المتعة والترفيه يمكنكم زيارة مواقع شبكتنا الاخبارية:
أخر أخبار الرياضة و كرة القدم و البث المباشر للمباريات موقع 442.News
اخر اخبار التكنولوجيا و الهواتف الذكية و العملات الرقمية و الجيمز موقع Yellow
أخر أخبار الفن و الكيبوب موقع 24 ساعة ترفيه
أخبار العروسة  جمال العروسةالعناية بالبشرةالعناية بالشعرمكياجازياء وموضةوصفات للتخسيسوصفات زيادة الوزنوصفات طبيعيةوصفات ازالة الشعر – تفسير الاحلامحظك اليومصفات الابراجوصفات للمطبخ وكل احتياجات العروسة – el3rosa
أخبار المستلزمات الطبية و معامل التحاليل الطبية و تجهيز معامل التحاليل و انابيب تحضير البلازماPRPمعلومات طبية موقع بست لاب
أخر اخبار   K-POP k-pop music – black pinkBTC بالانجليزية موقع K-POP News
أخبار تطبيقات و العاب الاندرويد موقع Yakonta
ل اصحاب المواقع اداة فحص السيو المجانية Free SEO TOOL
خدمات انشاء المواقع حجز استضافة حجز دومين ارباح ادسنس ارباح يوتيوب تحقيق دخل من الانترنت و المدونات  
ElKenz Agency وكالة الكنز

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى