مكياج

مكياج | مكياج للجامعة سهل وسريع في 8 خطوات

مكياج للجامعة سهل وسريع في 8 خطوات – سنقوم بتوضيح الكثير حول هذا الخبر من خلال تسليط الضوء على اهم النقاط التي تساعدكم في الحصول على المعلومة بسهولة كما عودناكم في مدونة el3rosa

في الجامعة بنكون محتاجين مكياج بسيط وطبيعي وفي نفس الوقت مياخدش مننا وقت الصبح ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشوف مع بعض مكياج للجامعة سهل وسريع في 8 خطوات وبميزانية مناسبة.

مكياج للجامعة:

1- الخطوة 1: احصلي على قاعدة ناعمة

الخطوة الاولى لاي مكياج مهمة لانها بتخلي المكياج في النهاية يطلع مثالي ، ابدأي بموس فونديشن ، واستخدمي فرشة لدمجة على البشرة ، بحيث انه يتفرد بسهولة على الوش ، وحاولي تستخدمي كريم اساس خفيف قدر الامكان لانه اكيد مضر على البشرة استخدام كريم اساس تقيل بشكل يومي لان البشرة محتاجة تتنفس ، وممكن تستبدلي كريم الاساس بكريم BB لانه اخف على البشرة ، ومتنسيش دمج كريم الاساس على الرقبة عشان تبقى نفس لون الوش.

مكياج للجامعة
مكياج للجامعة

2- الخطوة 2: استخدمي الكونسيلر لاخفاء البقع والهالات السودا

الخطوة التانية استخدمي الكونسيلر تحت العيون لاخفاء الهالات السودا وفي اي مكان ممكن يكون فيه بقع غامقة ، ادمجي الكونسيلر بسفنجة مكياج ، وخدي الكونسيلر المتبقي على السفنجة حطيه على جفون العين ، الجلد اللي موجود تحت العين بيكون رقيق وحساس جدا ، عشان كده اتأكدي انك بتستخدمي طريقة الطبطبة في دمج الكونسيلر تحت العين.

مكياج للجامعة

3- الخطوة 3: حطي بودرة التثبيت

دلوقتي بعد ما خلصتي خطوة كريم الاساس والكونسيلر ، استخدمي بودرة مات مضغوطة على منطقة التي زون وعلى كل المناطق اللي محتاجة فعلا بودر عشان اللوك يطلع طبيعي.

مكياج للجامعة

4- الخطوة 4: استخدمي تينت للخدود

استخدمي تينت للخدود والشفايف للوك طبيعي ، حطيه على الخدود وادمجيه بالفرشة.

مكياج للجامعة

5- الخطوة 5: استخدمي كحل بني

في الخطوة دي استخدمي كحل بني لرسم العيون ، والافضل تستخدمي اللون البني لان الاسود ممكن يبقى مش مناسب للجامعة ، عشان كده استخدمي القلم البني ارسمي بيه فوق خط الرموش وامزجيه بصوابعك.

مكياج للجامعة

6- الخطوة 6: املي حواجبك

استخدمي قلم تحديد الحواجب عشان تملي فراغات حواجبك ، وعشان تخلي اللوك طبيعي ، كل اللي هتحتاجي تعمليه انك ترسمي بشكل خفيف على الحاجب خلي ايدك خفيفة اثناء الرسم.

مكياج للجامعة

7- الخطوة 7: حطي طبقة من الماسكارا

استخدمي طبقة واحدة من الماسكارا على الرموش ، واتأكدي من ازالة الماسكارا الزيادة من العصايا بتاعة الماسكارا اما على الانبوبة او على منديل ورق ، عشان تضمني الحصول على رموش خالية من اي تكتلات.

وفي حيلة بسيطة عشان تضمني ان الماسكارا تطلع مثالية وخالية من التكتلات ، حطي طبقة الماسكارا على الرموش العلوية ، وسيبيها تنشف وخلصي باقي مكياجك ، وبمجرد ما تنشف ، استخدمي اعواد قطنية لازالة اي ماسكارا زيادة من على الرموش ، لو حاولتي تعملي الخطوة دي قبل ما الماسكارا تنشف كويس هتلطخ العين وهتبوظلك مكياجك كله.

مكياج للجامعة

8- الخطوة 8: حطي لون على الشفايف

الخطوة الاخيرة هي وضع الروج ، خدي من تينت الخدود والشفايف على صوباعك البنصر وحطيه على شفايفك ، بالطريقة دي اللون هيفضل ثابت على شفايفك طول اليوم ، بعد ما تخلصي الشفايف خدي التينت اللي باقي على صوباعك امزجيه على الانف هيدي ضي حلو على الوش.

مكياج للجامعة

الخطوات بالفيديو:

6 نصايح مكياج من المحترفين هتفرق في مكياجك

نصايح مكياج من المحترفين.jpg العروسة - el3rosa


نتمنى ان نكون قد وضحنا الخبر بكل تفاصيله التي تساعدك على الوصول الي المعلمة المفيدة التي تنمي من معرفتك وتساعدك على فهم وتعلم ومعرفة الامور بشكل صحيح
موقع el3rosa ينشر مقالات حصرية لكل ما يهم العروسة من تجهيزات الافراح كل ما يخص الازياء و الموضة والمجوهرات اخبار عن الصحة وجمال العروسة اخر اخبار افراح المشاهير. وصفات للتخسيس.
لمزيد من المتعة والترفيه يمكنكم زيارة باقي مواقع شبكتنا الاخبارية
أخر أخبار الرياضة و كرة القدم و البث المباشر للمباريات موقع 442.News
اخر اخبار التكنولوجيا و الهواتف الذكية و العملات الرقمية و الجيمز موقع Yellow
أخر أخبار الفن و الكيبوب موقع 24 ساعة ترفيه
أخبار العروسة  جمال العروسةالعناية بالبشرةالعناية بالشعرمكياج
ازياء وموضةوصفات للتخسيسوصفات زيادة الوزنوصفات طبيعيةوصفات ازالة الشعر
– تفسير الاحلامحظك اليومصفات الابراجوصفات للمطبخ وكل احتياجات العروسة – el3rosa
أخبار المستلزمات الطبية و معامل التحاليل الطبية و تجهيز معامل التحاليل و
انابيب تحضير البلازماPRPمعلومات طبية موقع بست لاب
أخر اخبار   K-POP k-pop music – black pinkBTC بالانجليزية موقع K-POP News
أخبار تطبيقات و العاب الاندرويد موقع Yakonta
ل اصحاب المواقع اداة فحص السيو المجانية Free SEO TOOL
خدمات انشاء المواقع حجز استضافة حجز دومين ارباح ادسنس ارباح يوتيوب
تحقيق دخل من الانترنت و المدونات  ElKenz Agency وكالة الكنز

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى