العناية بالبشرة

العناية بالبشرة | منتجات العناية الاساسية اللي المفروض تكون موجودة في شنطة الجيم بتاعتك

بعد جلسة التمرين بتاعتك في الجيم والاستمتاع بوقت التمرين ، اللي هتعمليه بعد التمرين مايقلش اهمية وبيكمل صحتك العامة ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم منتجات العناية الشخصية في الجيم اللي المفروض تاخديها معاكي كل مرة.

منتجات العناية الشخصية في الجيم:

1- مزيل العرق:

مزيل العرق هو اول حاجة في قايمة الحاجات اللي المفروض تبقى معاكي ، لان اكيد بعد التمرين القوي ، ده بيخلق بيئة رطبة للبكتيريا على بشرتك ، وده هيأدي لريحة كريهة ، ومزيلات العرق هتساعد على احتواء الريحة مع الحفاظ على شعور الانتعاش تحت الابطين لحد ما تروحي وتاخدي الشاور بتاعك.

منتجات العناية الشخصية في الجيم
منتجات العناية الشخصية في الجيم

2- الشامبو الجاف:

الشامبو الجاف يعتبر حل سريع لاستخدامه على الشعر بعد التمرين ، لانه بيحتوي على مكونات نشطة بتمتص الزيوت والعرق من شعرك وبتخلي خصلات شعرك اكتر نضافة وعادة كمان الشامبو الجاف بيكون معطر وده هيضيف ريحة حلوة لشعرك.

منتجات العناية الشخصية في الجيم.2.jpg العروسة - el3rosa

3- لوشن الايدين:

اثناء التمرين بنستخدم ايدينا كتير من مسك ادوات الرياضة ورفع الاثقال ، وبالتالي ايدك بعد التمرين محتاجة عناية ، ولوشن الايد هيساعد على تلطيف وترطيب البشرة ، وده هيساعد على التخلص من بعض التآكل والتلف اللي البشرة ممكن تتعرض له بعد التمرين.

منتجات العناية الشخصية في الجيم.3.jpg العروسة - el3rosa

4- مرطب البشرة:

اثناء التمرين او بعده مباشرة اكيد بتلاحظي ان منطقة الخدود بقى لونها احمر ، وده بسبب تدفق كمية كبيرة من الدم اثناء ممارسة الرياضة ، ودي اخبار حلوة ، لان ده معناه ان اس منتجات هتحطيها في الوقت ده البشرة هتمتصها بشكل افضل.

منتجات العناية الشخصية في الجيم.4.jpg العروسة - el3rosa

5- البيبي بودر:

بعد التمرين الجسم بيكون عرقان ولزج والهدوم بتاعتك ممكن تلزق فيه ، وده اكيد احساس مش مريح ، وهنا يجي دور البيبي بودر ، رشيها على كل جسمك لتجفيف الالتصاق الناتج عن الرطوبة ، وممكن كمان ترشي منها شوية في الشوز بتاعك لامتصاص العرق والريحة والكريهة.

منتجات العناية الشخصية في الجيم.5.jpg العروسة - el3rosa

6- مناديل مبللة مطهرة:

المناديل المبللة المظهرة هتساعدك انها تزيل الاوساخ والعرق اثناء التمرين ، وهتحافظ على بشرتك منتعشة ، لان تراكم العرق والاوساخ ممكن يسد المسام ويتسبب في ظهور البثور وتلف البشرة.

منتجات العناية الشخصية في الجيم.6.jpg العروسة - el3rosa

7- الليب بالم:

شفايفك مع التمرين ممكن يحصلها جفاف بسبب ان الجسم بيفقد نسبة سوايل كبيرة عن طريق العرق اثناء التمرين ، عشان كده استخدام الليب بالم لو مرطب الشفايف هيكون مهم لترطيب وتغذية شفايفك.

منتجات العناية الشخصية في الجيم.7.jpg العروسة - el3rosa

8- جل الصبار:

لو بتعاني من تهيج البشرة اثناء التمرين بسبب العرق ، او البرا الرياضية بتاعتك بتسبب لك تهيج ، هتبقي محتاجة جل الالوفيرا هيساعد على ترطيب وتهدئة البشرة ، بالاضافة انه هيغذي بشرتك لانه يحتوي على فيتامينات زي فيتامين A, C, E, B12, فوليك اسيد ، وغني بستريك اسيد اللي بيساعد على تفتيح التصبغات والبقع الغامقة.

منتجات العناية الشخصية في الجيم.8.jpg العروسة - el3rosa

افكار سناكس صحية لقبل وبعد التمرين

سناكس صحية لقبل وبعد التمرين

موقع el3rosa ينشر مقالات حصرية لكل ما يهم العروسة من تجهيزات الافراح كل ما يخص الازياء و الموضة والمجوهرات اخبار عن الصحة وجمال العروسة اخر اخبار افراح المشاهير. وصفات للتخسيس.
لمزيد من المتعة والترفيه يمكنكم زيارة مواقع شبكتنا الاخبارية:
أخر أخبار الرياضة و كرة القدم و البث المباشر للمباريات موقع 442.News
اخر اخبار التكنولوجيا و الهواتف الذكية و العملات الرقمية و الجيمز موقع Yellow
أخر أخبار الفن و الكيبوب موقع 24 ساعة ترفيه
أخبار العروسة  جمال العروسةالعناية بالبشرةالعناية بالشعرمكياجازياء وموضةوصفات للتخسيسوصفات زيادة الوزنوصفات طبيعيةوصفات ازالة الشعر – تفسير الاحلامحظك اليومصفات الابراجوصفات للمطبخ وكل احتياجات العروسة – el3rosa
أخبار المستلزمات الطبية و معامل التحاليل الطبية و تجهيز معامل التحاليل و انابيب تحضير البلازماPRPمعلومات طبية موقع بست لاب
أخر اخبار   K-POP k-pop music – black pinkBTC بالانجليزية موقع K-POP News
أخبار تطبيقات و العاب الاندرويد موقع Yakonta
ل اصحاب المواقع اداة فحص السيو المجانية Free SEO TOOL
خدمات انشاء المواقع حجز استضافة حجز دومين ارباح ادسنس ارباح يوتيوب تحقيق دخل من الانترنت و المدونات  
ElKenz Agency وكالة الكنز

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى