مكياج

مكياج | ازاي تعملي المكياج الفرنسي في 5 خطوات بسيطة

ازاي تعملي المكياج الفرنسي في 5 خطوات بسيطة – سنقوم بتوضيح الكثير حول هذا الخبر من خلال تسليط الضوء على اهم النقاط التي تساعدكم في الحصول على المعلومة بسهولة كما عودناكم في مدونة el3rosa

المكياج الفرنسي بيتميز انه بيكون طبيعي جدا ، والمرأة الفرنسية بتعتمد دايما على روتين مكياج بسيط وسريع ودايما بيمشوا على قاعدة “الاقل هو الاكثر” ، اللي بيكون مكياج طبيعي وفي نفس الوقت بيداري العيوب ، والنهاردة جايبين لكل العروسة طريقة وضع المكياج الفرنسي بالخطوات والفيديو ، ونصايح جمالية بيعتمد عليها النساء الفرنسيات عشان يحافظوا على جمالهم.

طريقة وضع المكياج الفرنسي:

قواعد المكياج الفرنسية بتعتمد على تحقيق التوازن الصحيح ، ما بين شفايف بالوان كثيفة مع لون عيون محايد ، او ايشادو بالوان غامقة مع لون شفايف محايد ، وبيكون هدفهم من المكياج هو تحقيق توهج صحي وطبيعي ، ومش هتلاقي ابدا في مكياجهم تكتلات او تشقق.

الحاجات اللي هتحتاجيها:

– زبدة كاكاو.

– اداة تني الرموش.

– قلم ايلاينر بني.

– ماسكارا.

– كونسيلر.

– هايلايتر.

المكياج الفرنسي
المكياج الفرنسي

خطوات المكياج الفرنسي:

1- الخطوة 1: تجهيز البشرة

اول حاجة قبل المكياج جهزي وشك بالتنضيف بالغسول وبعديه التونر ، وبعدين حطي مرطب خفيف على وشك ومرطب للشفايف ، عشان الوش يبقى منتعش ومترطب.

المكياج الفرنسي

2- الخطوة 2: مكياج العيون

الرموش القوية بيبقى شكلها جذاب جدا ، وعشان تحققي ده جعدي رموشك باداة تني الرموش ، واستخدمي قلم عيون بني على خطوط الرموش العلوية والسفلية ، وبعدين حطي طبقة ماسكارا على رموشك اللي فوق واللي تحت.

المكياج الفرنسي

3- الخطوة 3: الحواجب

سرحي حواجبك باي منتج حواجب تفضليه ، عشان تخلي شكلها مترتب وتظهريها ، وافتكري دايما ان الحواجب بتلعب دور مهم جدا في اي لوك مكياج.

المكياج الفرنسي

4- الخطوة 4: الكونسيلر

استخدمي كونسيلر بدرجة لون مناسبة للون بشرتك في المناطق اللي محتاجة تغطية ، زي منطقة تحت العيون, والبقع, والاحمرار ، امزجيه كويس عشان تحصلي على تغطية طبيعية خالية من العيوب ، المكياج الفرنسي بيعتمد على البساطة في كل حاجة ، عشان كده مافيش داعي لاستخدام الفرش ، هيكون كافي جدا انك تمزجيه بصوابعك.

المكياج الفرنسي.5.jpg العروسة - el3rosa

5- الخطوة 5: الهايلايتر

حطي من الهايلايتر مع حد ادنى من اللمعان على عضمة الخدين, جسر الانف, قوس كيوبيد, والزاوية الداخلية للعيون عشان تبرزي ملامحك ، وبيساعد كمان انه يخلق توهج متجانس مع الوش كله.

المكياج الفرنسي.6.jpg العروسة - el3rosa

وده اللوك النهائي.

المكياج الفرنسي.7.jpg العروسة - el3rosa

خطوات مكياج فرنسي بالفيديو:

نصائح جمالية بتعتمد عليها المرأة الفرنسية:

1- العناية بالبشرة بتيجي اول حاجة:

المرأة الفرنسية بالنسبة لها البشرة المتوهجة الصحية مهم جدا لجمالها ، بتتأكد قبل وضع المكياج انها تجهز بشرتها كويس ، بالاضافة كمان للاهتمام بروتين العناية الليلي وتنضيف البشرة قبل النوم بالغسول وبعده التونر ، واستخدام واقي من الشمس بشكل يومي ، وكل الحاجات دي بيبدأوا فيها من سن صغير عشان يحافظوا على بشرتهم.

2- بيعتمدوا على البساطة:

الفرنسيات مش بيصرفوا فلوس كتير على منتجات كتير زيادة عن اللزوم ، بيختاروا دايما المكياج ومنتجات العناية بالبشرة اللي تناسبهم ، وبيعتمدوا على الاساسيات بس ، مش هتلاقي عنده المرأة الفرنسية كمية مكياج كتير وكونتور ودرجات مختلفة من كريم الاساس زي ما هو معتاد عن كتير من النساء.

3- الشفايف الحمرا:

الروج باللون الاحمر القوي يعتبر من علامات مكياج المرأة الفرنسية ، ولما بيعتمدوا على الشفايف الحمرا ، مش بيحطوا معاها اي مكياج تاني ، بيكتفوا بيه هو بس.

4- لا للكونتور:

الكونتور يعتبر دراماتيكي جدا بالنسبة لمكياج المرأة الفرنسية العادي ، هما دايما بيحبوا يسيبوا الخطوط الطبيعية لوشهم وبشرتهم تظهر ، حتى لو في تجاعيد وخطوط رفيعة.

5- الكمال مش هو الهدف ابدا:

اللامبالاة اللي بتتمتع بيها المرأة الفرنسية هي اللي بتخليها جذاب جدا ، دايما هتلاقيها سايبة شعرها على طبيعته ، ومكياجها بسيط ، حتى بيحبوا  يسيبوا العيوب البسيطة في البشرة وبيتباهوا بالحاجات اللي ممكن تكون بتميزهم ، زي النمش ، يعني سر جاذبيتهم البساطة وانهم بيحبوا نفسهم زي ما هما.

المكياج الفرنسي.8.jpg العروسة - el3rosa

مكياج للجامعة سهل وسريع في 8 خطوات

مكياج للجامعة


نتمنى ان نكون قد وضحنا الخبر بكل تفاصيله التي تساعدك على الوصول الي المعلمة المفيدة التي تنمي من معرفتك وتساعدك على فهم وتعلم ومعرفة الامور بشكل صحيح
موقع el3rosa ينشر مقالات حصرية لكل ما يهم العروسة من تجهيزات الافراح كل ما يخص الازياء و الموضة والمجوهرات اخبار عن الصحة وجمال العروسة اخر اخبار افراح المشاهير. وصفات للتخسيس.
لمزيد من المتعة والترفيه يمكنكم زيارة باقي مواقع شبكتنا الاخبارية
أخر أخبار الرياضة و كرة القدم و البث المباشر للمباريات موقع 442.News
اخر اخبار التكنولوجيا و الهواتف الذكية و العملات الرقمية و الجيمز موقع Yellow
أخر أخبار الفن و الكيبوب موقع 24 ساعة ترفيه
أخبار العروسة  جمال العروسةالعناية بالبشرةالعناية بالشعرمكياج
ازياء وموضةوصفات للتخسيسوصفات زيادة الوزنوصفات طبيعيةوصفات ازالة الشعر
– تفسير الاحلامحظك اليومصفات الابراجوصفات للمطبخ وكل احتياجات العروسة – el3rosa
أخبار المستلزمات الطبية و معامل التحاليل الطبية و تجهيز معامل التحاليل و
انابيب تحضير البلازماPRPمعلومات طبية موقع بست لاب
أخر اخبار   K-POP k-pop music – black pinkBTC بالانجليزية موقع K-POP News
أخبار تطبيقات و العاب الاندرويد موقع Yakonta
ل اصحاب المواقع اداة فحص السيو المجانية Free SEO TOOL
خدمات انشاء المواقع حجز استضافة حجز دومين ارباح ادسنس ارباح يوتيوب
تحقيق دخل من الانترنت و المدونات  ElKenz Agency وكالة الكنز

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى