العناية بالاظافر

العناية بالاظافر | 7 طرق هتخلي ضوافرك تنمو اقوى واطول

7 طرق هتخلي ضوافرك تنمو اقوى واطول – سنقوم بتوضيح الكثير حول هذا الخبر من خلال تسليط الضوء على اهم النقاط التي تساعدكم في الحصول على المعلومة بسهولة كما عودناكم في مدونة el3rosa

الضوافر الضعيفة الهشة ممكن تكون مشكلة عند كتير من البنات ، وبغض النظر عن محاولاتك عشان تزودي نموها ، الا انها هتفضل ضعيفة ومش هتوصلي للنتيجة اللي انتي عايزاها لو موفرتيش العناية المناسبة ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنساعدك في المهمة دي ، وهنشارك معاكم 7 نصايح لضوافر صحية.

نصايح لضوافر صحية:

1- ما تستخدميش المانيكير طول الوقت:

من المفاهيم الغلط ان طبقة المانيكير بتحمي الضوافر ، لكن ده مش صحيح ، دكاترة الجلدية حذروا من استخدام المانيكير لفترة طويلة لان ده هيخلي المواد الكيميائية الموجودة فيه تتسرب للضوفر وتتسبب في تغيير اللون, الانقسام, التقشر ، ضروري جدا انك لو بتستخدمي مانيكير طول الوقت تدي ضوافرك استراحة هيكون مفيد لصحة ضوافرك.

نصايح لضوافر صحية
نصايح لضوافر صحية

2- ابرديها بانتظام ، لكن ما تستخدميش القصافة على طول:

ضوافرنا ممكن تتلف وتتكسر لو ما اتقصتش بانتظام ، ولكن مع ذلك مهم جدا انك تختاري الاداة المناسبة للعناية بضوافرك ، ممكن تكون القصافات اسهل في الاستخدام ولكنها مش الافضل لانها ممكن تسبب تشققات وانقسامات في الضوافر ، بدل القصافة بننصحك تستخدمي المبرد لانه مش بيسبب ضغط كبير على ضوافرك وبالتالي هيحافظ عليها.

نصيحة: ابردي ضوافرك دايما في اتجاه واحد ، لان حركة المبرد رايح جاي على الضوفر ممكن تتلفه.

نصايح لضوافر صحية

3- ماتنضفيش غير وانتي لابسة جوانتي مطاطي:

اثناء عمل شغل البيت الضوافر مش بس بتتعرض للمواد الكيميائية الضارة ، ولكن كمان التعرض للماية لفترة طويلة ممكن يضعفها ، عشان كده بننصحك ما تنسيش تلبسي جوانتي المرة الجاية لما تيجي تغسلي الاطباق.

نصايح لضوافر صحية

4- كلي ارز اكتر:

صحتنا بتعتمد لحد كبير على اختياراتنا الغذائية ، وكمان مظهرنا من بشرة وشعر وضوافر ، ومن الفيتامينات المهمة والاساسية لنمو الضوافر وتقويتها هي فيتامين B ، اللي هتلاقيه متوفر في الارز ، وبالتالي اكل الارز اكتر من مرة في الاسبوع ممكن يساعدك على تقوية ضوافرك.

نصايح لضوافر صحية

5- اتجنبي مقويات الاظافر:

ممكن تشوفي ان الموضوع متناقض ، ولكن الحقيقة ان مقوي الاظافر مش هيساعد ضوافرك عى المدى الطويل ، المكونات اللي فيه هتقوي الضوافر في البداية بس ، ولكن مع مرور الوقت ممكن انها تجف وتبقى هشة ومعرضة للتكسر.

نصايح لضوافر صحية.5.jpg العروسة - el3rosa

6- افركي ضوافرك بالفازلين:

الفازلين من المنتجات الضرورية في روتين العناية بالاظافر ، لانه يعتبر مرطب للضوافر وكمان الجلد اللي حوالين الضوافر ، واستخدامه يوميا على الضوافر هيساعد في علاج هشاشة الاظافر من خلال عمل طبقة واقية وتقوية الضوافر.

نصيحة: عشان توصلي لافضل النتايج ، افركي الفازلين على الضوافر وسيبيه لمدة 3 – 5 دقايق ، وبعدها اغسليه بالماية.

نصايح لضوافر صحية.6.jpg العروسة - el3rosa

7- انقعي ضوافرك في عصير برتقان طازة:

الاطعمة الغنية بفيتامين C تعتبر ضرورية للصحة العامة واكيد لنمو الشعر والضوافر ، ومع ذلك تقدري تستخدمي الفيتامين ده خارجيا لنمو الضوافر بشكل اسرع ، جربي انقعي ضوافرك في عصير برتقان لمدة 10 دقايق كل يوم ، وممكن تستبدلي البرتقان بالليمون.

نصيحة: حمض الستريك الموجود في البرتقان ممكن يسبب جفاف الضوافر ، عشان كده لازم تتأكدي من شطف الضوافر كويس جدا بعد نقعها وترطيبها باستخدام كريم بعدها.

نصايح لضوافر صحية.7.jpg العروسة - el3rosa

قاومي التكسر وضعف النمو.. اعرفي 5 نصائح لروتين العناية بالأظافر في فصل الشتاء

قاومي التكسر وضعف النمو.. اعرفي 5 نصائح لروتين العناية بالأظافر في فصل الشتاء
قاومي التكسر وضعف النمو.. اعرفي 5 نصائح لروتين العناية بالأظافر في فصل الشتاء


نتمنى ان نكون قد وضحنا الخبر بكل تفاصيله التي تساعدك على الوصول الي المعلومة المفيدة التي تنمي من معرفتك وتساعدك على فهم وتعلم ومعرفة الامور بشكل صحيح
موقع el3rosa ينشر مقالات حصرية لكل ما يهم العروسة من تجهيزات الافراح كل ما يخص الازياء و الموضة والمجوهرات اخبار عن الصحة وجمال العروسة اخر اخبار افراح المشاهير.
وصفات للتخسيس.
لمزيد من المتعة والترفيه يمكنكم زيارة باقي مواقع شبكتنا الاخبارية
أخبار الرياضة وكرة القدم موقع 442.News
اخر اخبار التكنولوجيا على موقع YELLOW
أخر أخبار الفن و الكيبوب موقع 24 ساعة ترفيه
أخبار العروسة وكل احتياجاتها العروسة – el3rosa
أخبار الصحة ومعلومات طبية بست لاب
أخر اخبار K-POP بالانجليزية موقع K-POP News
أخبار تطبيقات والعاب الاندرويد موقع Yakonta
لاصحاب المواقع Free SEO TOOL
خدمة انشاء المواقع والمدونات ElKenz Agency

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى