مكياج

مكياج | 5 حلول سهلة لازالة المكياج لو مش متوفر عندك مزيل مكياج

5 حلول سهلة لازالة المكياج لو مش متوفر عندك مزيل مكياج – سنقوم بتوضيح الكثير حول هذا الخبر من خلال تسليط الضوء على اهم النقاط التي تساعدكم في الحصول على المعلومة بسهولة كما عودناكم في مدونة el3rosa

كلنا عارفين وفاهمين كويس جدا اهمية ازالة المكياج اخر اليوم ، ولكن تعملي ايه لو خلص مزيل المكياج بتاعك؟ الموضوع بسيط ، تقدري تعملي مزيل مكياج طبيعي بمكونات متوفرة في البيت ، والنهاردة هنشارك معاكم 5 مزيلات مكياج طبيعية تقدري تعمليها بنفسك بكل سهولة وتستخدميها في الايام اللي ممكن ميكونش عندك فيها مزيل مكياج.

مزيلات مكياج طبيعية:

1- مزيل مكياج ماية الورد والماية:

كل اللي انتي محتاجاه هو كميات متساوية من ماية الورد والماية لعمل مزيل مكياج سهل ، ببساطة امزجي المكونين مع بعض ، واستخدمي المزيج لازالة المكياج باستخدام قطعة قطن ، مزيل المكياج ده يعتبر مثالي جدا للبشرة الدهنية والمعرضة لحب الشباب لان ماية الورد بتحتوي على خصائص مضادة للالتهابات ومضادة للاكسدة بتشتغل بشكل فعال على انواع البشرة دي.

نصيحة: لو انتي بشرتك دهنية ومعرضة لحب الشباب وبتدوري على مزيل مكياج خالي من الكحول ، بننصحك تستخدمي ماء ميسيلار هيعتبر هو الانسب لبشرتك ، لانه هيساعد على ازالة الزيوت الزيادة من البشرة.

مزيلات مكياج طبيعية
مزيلات مكياج طبيعية

2- مزيل مكياج الشاي الاخضر والجليسرين:

لو بشرتك جافة او حساسة ، مزيل المكياج ده هيكون مناسب جدا ليكي ، هتحتاجي 1 معلقة كبيرة شاي اخضر ، و ½ معلقة صغيرة جليسرين ، واخر حاجة 1 معلقة كبيرة من زيت بذور العنب ، اخلطي كل المكونات دي مع بعض وكويس واستخدمي قطعة قطن لازالة مكياجك.

مزيلات مكياج طبيعية

3- مزيل مكياج زيت الزيتون وجل الصبار:

كل اللي محتاجاه في الوصفة دي هو ½ كوباية زيت زيتون وحوالي 1 كوباية من ماية الصبار ، ضيفي المكونين مع بعض في ازازة ببخاخ ورجيها كويس لحد ما يمتزجوا مع بعض ، واستخدميه لازالة المكياج ، المزيج ده ممكن يقعد معاكي لمدة اسبوع.

مزيلات مكياج طبيعية.3.jpg العروسة - el3rosa

4- مزيل مكياج ماية الورد وزيت الجوجوبا:

كل اللي هتعمليه اخلطي 2 معلقة كبيرة من زيت الجوجوبا وماية الورد في ازازة واخلطيهم كويس مع بعض ، بعدها باستخدام قطعة قطن ، تقدري تزيلي مكياجك في اي وقت ، الزيت الموجود في المزيج ده بيساعد على تتضيف وتذويب المكياج ، وماية الورد بتساعد على تنعيم البشرة.

مزيلات مكياج طبيعية.4.jpg العروسة - el3rosa

5- مزيل مكياج العسل:

لو مكسلة تعملي مزيل مكياج ، هتحبي الطريقة دي ، لان كل اللي انتي محتاجاه هو مكون واحد بس وهو العسل ، ببساطة دلكي معلقة كبيرة من العسل على بشرتك ورقبتك وسيبيها لمدة 10 – 15 دقيقة ، وبعدها اغسلي بشرتك بماية دافية ، الماسك ده بيساعد على تذويب المكياج من على بشرتك وكمان تفتيح بشرتك وازالة خلايا الجلد الميتة.

مزيلات مكياج طبيعية.5.jpg العروسة - el3rosa

طرق لعمل تنت طبيعي للشفايف في البيت بمكونات من مطبخك

تنت طبيعي للشفايف.jpg العروسة - el3rosa


نتمنى ان نكون قد وضحنا الخبر بكل تفاصيله التي تساعدك على الوصول الي المعلومة المفيدة التي تنمي من معرفتك وتساعدك على فهم وتعلم ومعرفة الامور بشكل صحيح
موقع el3rosa ينشر مقالات حصرية لكل ما يهم العروسة من تجهيزات الافراح كل ما يخص الازياء و الموضة والمجوهرات اخبار عن الصحة وجمال العروسة اخر اخبار افراح المشاهير.
وصفات للتخسيس.
لمزيد من المتعة والترفيه يمكنكم زيارة باقي مواقع شبكتنا الاخبارية
أخبار الرياضة وكرة القدم موقع 442.News
اخر اخبار التكنولوجيا على موقع YELLOW
أخر أخبار الفن و الكيبوب موقع 24 ساعة ترفيه
أخبار العروسة وكل احتياجاتها العروسة – el3rosa
أخبار الصحة ومعلومات طبية بست لاب
أخر اخبار K-POP بالانجليزية موقع K-POP News
أخبار تطبيقات والعاب الاندرويد موقع Yakonta
لاصحاب المواقع Free SEO TOOL
خدمة انشاء المواقع والمدونات ElKenz Agency

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى